Hopp til innhold

Mener ny flyplass må på plass for å være rustet til oljesatsingen i nord

Mens Sør-Varanger jubler over penger til utvidelse av rullebanen på Høybuktmoen, ser det ut som Hammerfest må vente lenge.

Hammerfest lufthavn

Hammerfest ser ut til å måtte vente ennå mange år på en ny flyplass.

Foto: Allan Klo / NRK

Verken politikere eller næringslivsfolk i Hammerfest-regionen er glade for at en ny flyplass ikke er tatt inn i Nasjonal transportplan.

Kjell Giæver, som er direktør i leverandørnettverket Petro Arctic, var ikke spesielt glad på Finnmarks vegne da han leste Nasjonal transportplan for 2018 til 2029 som ble presentert før helga.

Kjell Giæver

Direktør i Petro Arctic, Kjell Giæver, er ikke fornøyd med regjeringas satsing på infrastruktur i Finnmark.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Ikke godt nok

– Det at planen ikke nevner en ny flyplass i Hammerfest, er ikke godt nok for olje- og gassnæringas vekst i Nord-Norge. Det på plass en ny flyplass i Hammerfest, sier Giæver.

Kjell Giæver i Petro Arctic ser for seg en betydelig vekst knytta til olje- og gassvirksomheten i Barentshavet.

– Og Finnmark og Hammerfest kommer til å spille en hovedrolle i den utviklinga. Dette er ei næring som er viktig for hele nasjonen, og da er det viktig med utbygging av infrastruktur, sier han.

Norwegian-fly i Kirkenes

Kirkenes lufthavn kan i framtida ta større og tyngre fly.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

Jubel i Sør-Varanger

I Sør-Varanger var stemninga en helt annen da det ble kjent at det skal bevilges 90 millioner kroner til lengre rullebane på Kirkenes lufthavn Høybuktmoen, et prosjekt som ifølge NTP skal ferdigstilles i perioden 2019–2020.

Planen er ifølge lufthavnsjef Rell Erling Kjølås i Avinor på Kirkenes at rullebanen skal forlenges med 300 meter i østlig retning. Det gir en rullebane på 1905 meter for landinger både fra øst og vest.

Kan øke nyttelasten

– Dette gjør at operatørene kan øke nyttelasten på flyene. Dermed får vi økt kapasitet på flyplassen og større forutsigbarhet på landinger. Hele regionen tjener på det, sier Kjølås.

Det mye omtalte fjellpartiet øst for rullebanen på Høybuktmoen er ikke helt ute av verden som ei problemstilling.

– Men et mulig tiltak for å løse problemet er at vi kan heve innflygingsvinkelen fra øst. Dette er noe som Luftfartstilsynet i sin tur skal vurdere og godkjenne, sier lufthavnsjefen.

Lufthavnsjef, Kirkenes lufthavn Høybuktmoen, Rell Erling Kjølås

Lufthavnsjef Rell Erling Kjølås i Avinor på Kirkenes er glad for at det nå kommer penger til å utvide rullebanen.

Foto: Arne Egil Tønset / NRK

Det er foreløpig ikke gjort noen detaljerte kostnadsanalyser for forlengelsen av rullebanen på Kirkenes. Det er gjort estimater på kostnaden til et slikt prosjekt tidligere, men ikke de senere åra.

– Vi fikk vite for bare noen uker siden at dette kunne komme på nasjonal transportplan, så vi har ikke fått snudd oss ennå, sier Rell Erling Kjølås.

Stadig flere turister

Tett på 310.000 passasjerer var ut og inn av Kirkenes lufthavn i 2016. I januar i år var det ei økning på 13,8 prosent i forhold til fjoråret, ifølge Avinor.

Ordfører i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen, sier at utbygginga ved flyplassen er svært positiv, særlig for reiselivet.

– Vi får nå en mer stabil flyplass som kan ta ned de nye og større flyene, sier ordføreren.