– Jeg har kommet meg mye mer ut enn jeg vanligvis gjør. Det er det jeg setter aller mest pris på. I tillegg kjenner jeg jo at kroppen har det bedre. Det er som et kinderegg, sier Marianne Frisk.
Sammen med venninnegjengen har hun blitt med på treningstrenden «100 dagers trening», som utspiller seg på sosiale medier. Enkelt og greit betyr det at man skal være aktiv i 30 minutter hver dag i 100 dager – og dele det på Facebook, så klart.
– Det er ikke så mye som skal til for å få det til. Det kan være så enkelt som å gå på butikken i stedet for å kjøre bil, sier Frisk.
Sosiale medier kan hjelpe på
Torsdag skrev NRK at ferske tall viser at mellom 60 til 70 prosent av Norges befolkning (fra 20 år og oppover) er overvektige.
Helene Høimyr, som er muskelfysiolog og personlig trener, mener at utfordringer og trender som «100 dagers trening», kan bidra til å få flere i fysisk aktivitet.
– I løpet av 100 dager er det ganske stor sannsynlighet for at det å holde seg i aktivitet blir en naturlig del av hverdagen. Det gir en kontinuitet i treningen som de kanskje ikke har hatt tidligere, sier Høimyr.
Hun var én av dem som startet opp trenden i Norge og gjorde den kjent. Hun mener det er en viktig faktor at dette blir brukt som en del av sosiale medier-hverdagen til folk.
– Det kan gi drahjelp og motivasjon til å komme seg ut og være aktiv, sier hun.
Viktig å starte rolig
Tor Oscar Thomassen, som tester og trener utøvere i Olympiatoppen Nord, applauderer slike trender. Han presiserer likevel at det er viktig å ta hensyn til hvilken form man er i før man tar fatt på slike utfordringer.
– Det kan være greit å ikke legge lista for høyt i starten, så man ikke går lei underveis, sier Thomassen.
Han sier det tar tid å bygge opp motivasjonen som gir kontinuitet i treningen.
– Etter hvert som man har trent i nesten 100 dager vil man kjenne på kroppen at det går lettere, og det vil styrke den indre motivasjonen. Det er den som er viktig for å fortsette etter 100 dager.