NRK Meny
Normal

Må slåss i retten for å beholde sitt eget navn

Atle Staalesen skapte nettavisa BarentsObserver før han ble ansatt i Barentssekretariatet. Nå må han slåss mot arbeidsgiverens advokater for å beholde navnet han selv fant på.

Thomas Nilsen og Atle Staalesen
Foto: Amund Trellevik

Barentssekretariatet mener nemlig de har tilegnet seg retten til navnet, etter at nettavisa er drevet i deres regi i tolv år.

Den opprinnelige BarentsObserver er nå midlertidig nedlagt, men de tidligere drivkreftene Atle Staalesen og Thomas Nilsen har føyd til tre bokstaver i nettadressen og startet en ny avis under navnet The Independent Barents Observer.

Det har falt Barentssekretariatet tungt for brystet.

– Bruken av navnet snylter på den investering som er nedlagt i oppbygningen av BarentsObserver i markedet, skriver advokat Vebjørn Krag Iversen i Haavind AS.

Sensur-alarm

Striden om BarentsObserver startet i mai. Da vedtok styret i Barentssekretariatet at nettavisa ikke skulle være en fri nyhetsformidler.

Fylkeskommunene, som er eiere, ble kraftig provosert da redaksjonen svarte med å slå full alarm om sensur.

Utenriksdepartementet – som finansierer driften – rykket ut med støtte til redaksjonell uavhengighet, men det hjalp ikke redaktør Thomas Nilsen. Han ble først avskjediget, før han fikk anledning til å si opp med nesten ett års lønn.

Nilsen står nå bak den nye uavhengige BarentsObserver sammen med Staalesen, men navnet får de ikke bruke uten kamp.

«Snylter»

Advokaten krever at de stryker BarentsObserver fra navnet på den nye nettavisa innen sju dager – eller forbereder seg på en rettssak.

Styreleder Stig Olsen utdyper kravet:

– Vi har brukt mange millioner kroner på å bygge opp BarentsObserver til det det er i dag, og da synes vi det er helt feil at andre misbruker det navnet, sier han til NRK.

Brevet fra advokaten kommenterer ikke det faktum at Staalesen fant på navnet, og at det aldri er formelt overdratt.

– Rettssak tjener ingen

– Jeg stiller meg tvilende til at Barentssekretariatet har en god sak, sier Staalesen.

– Jeg har personlig etablert det som heter BarentsObserver. Jeg har kjøpt domenet og har drevet det helt selvstendig før jeg og BarentsObserver ble en del av Barentssekreteriatet.

Nå føler han at sekretariatet nok en gang slår beina under god journalistikk om nordområdene.

Uten advokat

Arbeidende styreleder i Barentssekretariatet Stig Olsen

Styreleder Stig Olsen tar gjerne en rettssak for å beholde navnet BarentsObserver.

Foto: Tarjei Abelsen / NRK

Men styrelederen mener navnet er så godt innarbeidet at det er verdt en rettssak.

– BarentsObserver var utviklet til å bli et veldig godt og veldrevet nettsted, og det vil vi videreutvikle fremover, sier Olsen.

Barentssekreteriatet vil utlyse en konkurranse for å la et mediehus få drive BarentsObserver videre.

Mens Staalesen må ta kampen om navnet uten juridisk drahjelp.

– Vi står helt på bar bakke og har ikke midlene som trengs for å hyre dyre advokater. Vi får bruke gode argumenter og la det stå til.