NRK Meny
Normal

Fylkespolitiker: Kaiutbygginger vil føre til kutt i andre formål

Høyres Jo Inge Hesjevik tror det blir bygget nye kaier på Altneset i Rognsund og i Akkarfjord på Sørøya, men ikke uten kutt andre steder.

Rolvsøya fergekai

Det er slike nye kaier som på Rolvsøya i Vest-Finnmark som skal bygges flere steder. Kaiene gjør det mulig for biler å kjøre om bord i den nye generasjonen hurtigbåter langs kysten av Finnmark. Flere steder må i dag biler heises om bord i hurtigbåtene med plass til biler.

Foto: Stian Strømk / NRK

Finnmark fylkeskommune må finne tjue millioner kroner for å fullføre sine kaiprosjekter, noe som betyr at landets mest gjeldstyngede fylkeskommune må ta opp nye lån.

– Det føyer seg inn i rekken. Det ser ikke ut til at vi har truffet veldig godt på verken kostnader, eller løsninger da vi gikk i gang med hurtigbåtanbudet, sier Jo Inge Hesjevik som er gruppeleder for Høyre i Finnmark fylkeskommune.

Tror man må ta opp nye lån

Hesjevik var selv med å vedta byggingen av nye hurtigbåtkaier til «veiløse samfunn». De nye hurtigbåtkaiene er

Jo Inge Hesjevik

Jo Inge Hesjevik i Finnmark Høyre mener det må kuttes i andre formål, hvis fylkeskommunen skal gjennomføre kaiutbygging til dobbel så høy pris som budsjettert.

Foto: Stian Strøm / NRK

planlagt bygd på Altneset i Rognsund, samt i Akkarfjord på Sørøya. Kaiene skal gjøre det mulig for biler å kjøre ombord i den nye generasjon hurtigbåter som nå trafikkerer kysten av Finnmark. Nå viser det seg imidlertid at kaiene blir dobbelt så dyre som budsjettert og vedtatt.

– Jeg regner med at vi i første omgang tar opp lån, også får vi kutte i andre gode formål i årene som kommer, sier Hesjevik på spørsmål om hvordan man skal klare fullføre prosjektet når prisen har økt.

– Av erfaring, da man først har gått i gang med noe så er man nødt til å fullføre. Enten det, eller så sitter vi i søksmål til knærne, sier han.

Kaibygging kan føre til kutt andre steder

Lånegjelda til Finnmark fylkeskommune ligger i dag på rundt 1,4 milliarder kroner, eller om lag 18.000 kroner per innbygger, noe som er nesten dobbelt så mye som gjennomsnittet på landsbasis. Hesjevik mener situasjonen er svært bekymringsfull, og mener kuttekniven vil sveipe innom flere steder, inkludert hurtigbåtruta mellom Hammerfest og Alta, som koster fellesskapet mellom 17 og 18 millioner kroner i året.

Til kai i Akkarfjord

Dette er hurtigbåtkaia i Akkarfjord som skal erstattes med moderne kaier, der biler kjører av og på fartøyene. Nå har prosjektet stoppet opp på grunn av pengemangel.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Vi står i situasjoner der vi må kutte det meste vi holder på med som ikke er lovpålagt, så er dette et av de tingene som havner i den potten. Jeg regner med at fylkesrådmannen har dette på lista si over mulige kutt. Vi kommer til å måtte snu enhver stein, sier Hesjevik.

Uenig med Høyres gruppeleder

Gruppeleder i Fremskrittspartiet, Bengt Rune Strifeldt, er uenig med Hesjevik og mener det ikke skal kuttes i hurtigbåttilbudet mellom byene i Vest-Finnmark.

– Per i dag er det uaktuelt å kutte hurtigbåtekspressen mellom Alta og Hammerfest uavhengig i kaiene. Det ønsker jeg skal bestå og vi ser en økt passasjervekst der, sier Gruppeleder Bengt Rune Strifeldt for Fremskrittspartiet.

Fylkesordfører Runar Sjåstad ønsker ikke å uttale seg i saken.

Saken skal avgjøres under fylkestinget i oktober.

Bil heises på land ved Ingøy fra hurtigbåten M/S Årøy.

Dette er grunnen til at Finnmark fylkeskommune vil bygge nye kaier i utkantene. Heising av biler har ført til flere skader på kjøretøyene, som her på Ingøy i Måsøy kommune. Foto: Allan Klo