Når sauebonde Geir Tore Olsen i Nerskogen i Alta sender sine høstlam til slakteriet kan han bestille noen tilbake igjen, ferdig slaktet.
Men det er billigere å kjøpe høstens lammekjøtt i butikken enn å kjøpe sine egne fra slakteriet.
– Det er jo kampanjer hele tiden på lammelår og fårikålkjøtt, det gis jo nesten vekk, sier sauebonden.
Tar ikke eget kjøtt
Med svært billige priser på fårekjøtt i butikken, ønsker ikke sauebonden å bestille sine egne lam tilbake fra slakteriet.
– Vi kan jo gjøre det, men vi tar ikke noe i retur av eget kjøtt. Jeg kjøper det på butikkene etter behov, sier Geir Tore Olsen.
Sauebonden kan betale for slaktinga og transporten, men det vil ikke bli billigere enn kjøttet som selges på kampanjer i butikkene om høsten.
– Jeg må jo betale for det uansett, men jeg må betale mer enn om jeg går på dagligvaren og handler.
– Det er litt rar politikk, sier Olsen.
– Mer stolthet i eget kjøtt
Fortsatt er det noen bønder som tar sine egne lam i retur, men da handler det ofte mer om stolthet over egen produksjon.
– Det er nok mange som ønsker sine egne lam i retur. Selv om du kanskje kan få det like billig i butikken, ønsker vel mange å ha sine egne lam når de skal servere et godt lammemåltid, sier Finn Avdem som er fagsjef i Nortura.
– Jeg har ingen statistikk som viser om retur på lam har gått opp eller ned, men jeg har et inntrykk av at det er ganske mange lam som går i retur.
Selger lammekjøtt med tap
I Alta lurer sauebonden på hvem som taper mest penger; han selv, slakteriet eller butikkene?
– Det må jo svi et sted. Om det er butikken som selger til spottris, spør Olsen.
Det kan Nortura klarne opp i, for det er hverken de eller bonden som går med tap.
– Butikkjedene ser at lammekjøtt er et produkt som de kan lokke sine kunder inn i butikken med. Det burde egentlig sauebonden være litt stolt over, at de lager et så godt produkt at butikkene bruker penger på å selge lammekjøtt, sier Avdem.
– De kjøper lammekjøttet til en høyere pris fra oss, og selger med tap i butikken sin for å lage et godt tilbud som trekker folk.
Dette mener Nortura gangner både slakteri og bonde.
– Det at butikkene har en lav pris på lam genererer selvfølgelig et høyt salg, og det er vi avhengige av for å kunne holde en god markedssituasjon som gjør at prisen kan heves, sier Avdem.
- Les også: Selger kjøtt med tap
- Les også: Produseres 2,8 tusen tonn for lite lammekjøtt