NRK Meny
Normal

Lykkes med kaféteater i vanskelig marked

De vil så inderlig gjerne fortelle hvorfor de holder ut å bo "lengst nord i verden". Og forestillingen i Honningsvåg har blitt et viktig bidrag til turistenes opplevelse. Men rapport viser at Norge er ukjent som kulturdestinasjon og tilbudene er vanskelige å selge.

Kulturforestilling Honningsvåg

På Perleporten kulturhus i Honningsvåg underholdes turister to ganger daglig med en forestilling om livet i nord.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– I denne forestillinga forsøker vi å formidle hvorfor vi bor her både gjennom sang og fortellinger. Og vi gjør jo dette fordi vi elsker Finnmark på tross av regn og kulde, sier Anita Holmgren. Hun er en av ungdommene som bidrar til forestillinga "Our northernmost life".

To ganger daglig kan cruiseturister og veifarende på sin ferd mot Nordkapp få kulturelt påfyll i Perleporten – det gamle bedehuset som i dag er et lokalt kulturhus.

Bedehus ble kulturhus

Tore Fosse er mannen som sammen med kona kjøpte det gamle falleferdige bedehuset og har gjort det om til et livlig kulturbygg med kafé, scene, atelier og utleielokaler for en lokal kunstner.

Tore Fosse

Tore Fosse er mannen bak kafeteateret og Perleporten kulturhus i Honningsvåg

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Vi har masse lokale talenter som vi gjerne vi gi en mulighet til å utvikle seg, og så gir vi turistene en levende opplevelse, sier Fosse. Han forteller at den musikalske fortellingen om livet på toppen av verden blir veldig godt mottatt.

Thomas Kitl

Thomas Kitl fra Tyskland er strålende fornøyd med opplevelsen på kafeteateret.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Det bekrefter tyske Thomas Kitl som ferierer i nordnorske farvann med sin egen 72 fot cabincruiser.

– Vi trodde vel dette var en skoleforestilling av noe slag. Men det disse jentene presenterer er absolutt fabelaktig. Vi er imponert, rett og slett, forteller han.

Viktig for turismen

Forestillinga på Perleporten har blitt et kjærkomment tilbud til de tusenvis av turistene som hver sommer kommer til Honningsvåg, der Nordkapp, krabbefiske eller tur på firehjuling er standard elementer.

Åse Lill Nordhus Barstad

Åse Lill Nordhus Barstad er reiselivssjef i Nordkapp.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Reiselivssjef Åse Lill Nordhus Barstad sier kulturturister står for stor verdiskapning, og det som Nordkapp kaféteater her står for er prikken over i-en og komplementerer tilbudet vi har i Nordkapp, sier hun.

– For dårlig

En rapport fra konsulentselskapet Menon gjennomført for to år siden i det europeiske markedet viser at potensialet for kulturturisme er stort, men at Norge er dårlig på å formidle og selge kultur.

Tore Fosse bekrefter at selv om de har svært tilfredse tilskuere på forestillingene, så er det utfordrende å gjøre tilbudet skikkelig kjent.

Rapporten fra Menon anbefaler et økt samarbeid mellom kulturlivet og reiselivet, og at markedsføringen bør rettes mot reiseselskaper som er spesialisert på kulturreiser.

Turistparodi

Ikke bare inneholder forestillinga et glimt av livet for innbyggerne på 71 grader nord. Også turistene har en viktig rolle

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK