Hopp til innhold

Lydloggen: «Vi kommer oss ikke ned til krasj-stedet»

Bare minutter etter at helikopteret hadde styrtet utenfor Alta oppdaget kolleger fra et annet helikopterselskap røyken fra bakken da de tilfeldigvis passerte området.

Helikopter styrtet sørvest for Alta - et annet sivilt helikopter flyr over røyken fra krasjstedet

Her flyr det sivile helikopteret over røyken fra krasj-stedet. Under kan du høre utdrag fra radiokommunikasjonen de meldte inn mens de observerte.

Foto: Vilde Øines Pedersen / Ifinnmark.no / NTB scanpix

Det dramatiske lydopptaket NRK har fått tilgang til fra radiotrafikken i området viser hvordan en rekke aktører forsøkte å redde liv etter den tragiske helikopterulykken i Alta lørdag ettermiddag.

Ulykkeshelikopteret hadde flydd guidede turer med deltagere på Høstsprell-festivalen denne ettermiddagen.

Så, like før klokken 17, starter den siste og fatale turen fra festivalområdet med fem personer om bord i tillegg til piloten.

Helikopteret letter, og etter kort tid flyr det østover i en stor bue over Alta sentrum.

Grafikk helikopterulykken Alta

Slik fløy helikopteret den siste turen som endte styrt. Helikopteret styrtet omtrent kl. 17.05 i en fjellskråning i Kvenvik-området, sørvest for Alta.

Grafikk: Morten Skramstad / NRK

På vei tilbake mot Kvenvikmoen vest for Alta går noe veldig galt.

Helikopteret går i bakken omtrent klokken 17.05. Politiet og Hovedredningssentralen får veldig raskt inn meldinger både fra helikopterets egen nødpeilesender og fra vitner på telefon som ringer inn kl. 17.06.

– Den første meldingen gikk på at det var observert på lang avstand at et helikopter styrtet. Apparatet ble iverksatt umiddelbart. Hovedredningssentralen og de tre nødmeldesentralene gikk i gang med arbeidet med én gang, forteller lensmann Øyvind Lorentzen i Alta til NRK.

På radiofrekvensen til tårnet ved flyplassen i Alta har det ikke vært noe lyd fra ulykkeshelikopteret siden det kom til festivalområdet rundt klokken 16.15.

Redningsmannskaper varsles av både Hovedredningssentralen og politiet, men ennå har ingen kommet til krasj-stedet. Så situasjonen er uavklart.

Klokken 17.18 kommer denne dramatiske meldingen inn over radiosambandet til flyplassen i Alta:

(trykk for å spille av lyden fra radiosambandet)

Mayday, mayday, mayday This is Redlift 01.
We have one helicopter crashed southwest of Alta.
Any other reading Redlift 01?
Et Widerøe-fly svarer at de hører meldingen:
Redlift 01 - from Widerøes 56C We read you.
Afirmed, this is Redlift 01. Vi så en brann i skogen.
Vi så en brann i skogen. Når vi kommer nærmere er det et helikopter som ligger krasjet der.
Any reading Redlift 01: Vi burde sende en Seaking eller noe sånt. Vi kommer oss ikke ned til krasj-stedet.

Den som melder inn mayday på radiosambandet er et annet sivilt helikopter som tilfeldigvis er i området.

Kallesignalet Redlift 01 tilhører et helikopter fra selskapet Heli-Team.

NRK har vært i kontakt med selskapet, men de ønsker ikke å gi noe intervju. De er kjent med lydopptakene fra de dramatiske minuttene etter at ulykken hadde skjedd.

Helikopterulykken i Alta - vraket og redningsmannskaper i fjellsiden

Vraket av helikopteret ble funnet i ei fjellskråning over Kvenvik sørvest for Alta.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Det brenner

Det andre sivile helikopteret fra Heli-Team kom inn over ulykkesområdet helt tilfeldig. De var på vei tilbake til basen sin i Troms etter å ha gjort et transportoppdrag ved Tana øst i Finnmark.

Helikopteret kunne gi de første observasjonene av hvor alvorlig styrten var.

På grunn av dårlig radiodekning i området kommuniserer de via et Widerøe-fly som også tilfeldigvis var i området.

Besetningen i Widerøe-flyet viderebringer flere ganger informasjon og observasjoner om hvor alvorlig ulykken er.

Klokken 17.20 melder de inn at det bør sendes mange ressurser, og at det brenner:

Han sier det ser ganske grelt ut.
Så han treng både Seaking og det som er innover der.
For det brenner.

Blant annet kunne det sivile helikopteret melde om de nøyaktige GPS-koordinatene for hvor styrten hadde skjedd. De fortalte også løpende hva situasjonen var slik at redningshelikopteret som var på vei fra Banak i Lakselv skulle være informert.

redningsinspektør Tore Wangsfjord ved Hovedredningssentralen i Nord-Norge

Redningsinspektør Tore Wangsfjord (stående) ved Hovedredningssentralen i Nord-Norge forteller at de hadde nytte i å få informasjon og bistand fra det sivile helikopteret.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

– De befinner seg over krasjområdet og gir oss et bilde av hva de ser. Helikopteret var i området og gir oss et muntlig situasjonsbilde av det som foregår på bakken. De melder inn at det må flys inn redningsfolk, forteller redningsinspektør Tore Wangsfjord ved Hovedredningssentralen Nord-Norge til NRK.

At dette var viktig støttes av lensmannen i Alta.

– Det er veldig viktig at vi fikk en nøyaktig stedsangivelse, og at vi får en beskrivelse av ulykkesstedet. Det gjør det lettere for oss å håndtere ulykken, sier lensmann Øyvind Lorentzen.

Han forteller videre at de satte i verk alt de hadde av ressurser.

– I denne saken ble det trykt på den store røde knappen. Så dermed ble alt tilgjengelig personell sendt til stedet, sier lensmannen.

Forsøker å redde liv

Samtidig som det sivile helikopteret fra Heli-Team sirkler over krasj-stedet har en rekke nødetater og redningsaktører blitt mobilisert.

Hovedredningssentralen opplyser til NRK at redningshelikopteret fra Banak i Lakselv lettet 17.20 – bare to minutter etter at de første observasjonene kom inn fra området.

Også ambulansehelikopteret fra sykehuset i Tromsø starter etter kort tid flyturen mot området, men begge de offentlig drevne helikoptrene bruker tid på å fly til Alta-området.

Mens de offisielle nødaktørene er på vei fortsetter det sivile helikopteret fra Heli-Team forsøkene på å hjelpe.

Innsatsstyrker, helikopterstyrt Alta

Det røde sivile helikopteret fra Heli-Team deltok også i arbeidet med å fly inn redningsmannskaper utover kvelden. Her sees det på en parkeringsplass sammen med helsepersonell.

Foto: Erlend Hykkeryd / NRK

De oppdager etter litt tid at det er overlevende på bakken, og velger derfor å lande et stykke unna der de klarer å komme trygt ned.

En av de to om bord i det sivile helikopteret beveger seg på bakken for å hjelpe skadde.

Så melder de fra at de forsøker å redde liv til tårnet på flyplassen i Alta:

Alta do you read Redlift 01
Redlift 01, Alta svarer
Vi er på her oppe. Vi har funnet en mann på bakken.
Så vi har en mann i fra oss som er der nede til å hjelpe ham nå.
Saveren, når de kommer på radio kan du be de om å følge røyken. De vil nok se den fra lufta.
Ja, jeg har Saver på frekvens. Så han er på vei. Vi snakker ikke veldig lang tid før han er hos deg

Saver er kallesignalet for det offentlige Sea King-redningshelikopteret som er på vei fra Lakselv.

Redningsinspektøren fra Hovedredningssentralen forteller til NRK at det sivile helikopteret også fløy ned til bebyggelsen for å hente andre redningsmannskaper opp til ulykkesstedet.

– Det var veldig bra at det var et Heli-Team-helikopter i området som kunne bistå. Det kunne tatt lengre tid å få inn redningsfolkene dersom de ikke var i området, sier redningsinspektør Tore Wangsfjord.

Flyr ut skadd person

Redningsaksjonen fortsatte med et stort antall involverte. Både politi, helse og brann var involvert fra de offentlige nødetatene.

Kort tid etter at det sivile helikopteret hadde landet med redningsmannskaper ved ulykkesstedet kom også Sea King-redningshelikopteret fram.

Etter en stund tar det av igjen med en skadd person som flys til sykehus i Tromsø.

På dette tidspunktet har fire personer blitt bekreftet omkommet av mannskaper som har kommet fram til stedet.

Samtidig pågår det søk etter en person som er savnet. I dette arbeidet deltar også andre redningsaktører – blant annet mannskaper fra Sivilforsvaret og helikopter fra Forsvaret.

– Vi fikk i oppdrag å sette i gang et søk etter en antatt savnet, sier leder Ann Kristin Leirbakken i Sivilforvarsgruppa i Alta til NRK.

I den tidligste fasen etter ulykka ble det viktig å få folk ut i terrenget, forteller sivilforsvarslederen.

Lensmannen forteller akkurat det med ulykkesstedets plassering i terrenget var utfordrende.

Øyvind Lorentzen

Lensmann i Alta, Øyvind Lorentzen.

Foto: Jørn Inge Johansen

– Det er litt utfordrende når alt utstyr og personer må flys inn, men jeg vil si jeg synes det gikk veldig greit, sier lensmann Øyvind Lorentzen. Han understreker at det var godt samarbeid mellom mange parter.

Etter hvert fikk de i oppdrag å være vakt ved ulykkesstedet på fjellet.

Til slutt ble det konstatert at alle de seks som var om bord i ulykkeshelikopteret døde. Én av dem på sykehus.

Les også: Politiet har fått bilde tatt like før helikopterstyrten

På bildene fra ulykkesstedet som er tatt senere mens politiet jobbet med å sikre området og samle inn informasjon ser man hvordan Sivilforsvaret har satt opp telt på fjellet.

– Sivilforsvarets grupper har utstyr og er trent på å etablere leir for egne folk og andre som er med i redningsaksjoner, sier Leirbakken i Sivilforsvaret.

Helikopterulykke ved Alta.

I bakgrunnen bak helikopter-vraket sees et oransje telt fra Sivilforsvaret.

Foto: Tom Skoglund / Altaposten / NTB scanpix