NRK Meny
Normal

Kystvakta: – Frykter fiskere kan være tatt av dage

Siden 2014 har kystvakta fått meldinger om at fire mennesker er omkommet i såkalte «mann over bord» ulykker. Dette skal ha skjedd på internasjonale snøkrabbeflåter i Barentshavet.

Roger Andreassen

FRYKTER SLAVERI: Kystvakta mistenker at det foregår slaveri innenfor snøkrabbefisket i Barentshavet

Foto: PRIVAT

Kystvakta mistenker at arbeidsforholdene om bord på enkelte internasjonale snøkrabbeflåter i Barentshavet er umenneskelige. Fiskerifaglig rådgiver i kystvakta, Roger Andreassen, er ikke sikker på at disse hendelsene, i virkeligheten, er ulykker. De mistenker slaveri.

– Det tror vi med bakgrunn i at disse båtene kommer fra en annen verdensdel, der slaveri faktisk er ganske utbredt. Dette er russiske båter, så det er Russland som må håndtere det, forklarer Andreassen.

Mann over bord har hatt en markant økning i Barentshavet, fastslår Andreassen, som har laget en rapport.

Ny trend i Barentshavet

Andreassen forklarer videre at de er kjent med at i land som Indonesia og andre store fiskerinasjoner i Asia, er dette utbredt. Mannskap blir lokket om bord med gode lønninger og gode vilkår, men når de kommer seg på havet så er det helt andre ting som skjer.

– De blir lagt under hardt press fra eier og skipper. Dersom de ikke gjør arbeidsoppgavene på en spesiell måte og til en helt annen lønn, trues de med å bli kastet på havet, forklarer Andreassen.

Kystvakta har også et konkret eksempel på dette, forteller Andreassen. En mann ble hentet fra en båt, han hevdet å ha blitt truet på livet. Mannen var sikker på at dersom han hadde blitt på fartøyet ville han ikke overlevd.

– Vi har konkrete tilfeller på at det kan være ganske tøffe forhold der ute, sier Roger Andreassen.

Mange useriøse aktører

Lasse Rindal hos SINTEF jobber med teknologiutvikling i snøkrabbebransjen. Rindal mener bransjen sliter med mange useriøse aktører.

– Fram til nå har det vært veldig åpent hvilke aktører som kan komme inn. Det har heller ikke vært noen krav til de aktørene som har startet opp, i fra andre land. En del av fartøyene som ligger der oppe er i dårlig forfatning. De er nok ikke drevet av de mest seriøse aktørene på havet. Det er nok kanskje typisk for et fiskeri som ennå ikke er underlagt en ordentlig regulering, avslutter Rindal.