NRK Meny
Normal

Krever at samferdselssjefen i Finnmark går av

Støyen rundt de nye buss- og hurtigbåtrutene øker. Storforbruker av hurtigbåtrutene, Ann Kristin Kvalsvik på Sørøya, mener samferdselssjefen må gå av.

Per Bjørn Holm-Varsi

Samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi og Finnmark fylkeskommune har måttet tåle mye kritikk for de nye buss- og båtrutene.

Foto: Kaspar Fulgesang

En rekke småsamfunn mener de er satt flere år tilbake etter at Finnmark fylkeskommune innførte betydelige endringer i rutemønsteret for buss og båt fra 1. januar i år.

– Han må kanskje å vurdere å ta hatten sin og gå, når man ikke tar konsekvensene av å lytte til folket, sier Ann Kristin Kvalsvik fra Akkarfjord på Sørøya.

Hun er fiskekjøper og hyppig båtpassasjer, og mener at samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi bør trekke seg fra stillingen.

– Rutene er rasert

– Jeg har mye kontakt med folk i Måsøy, Loppa og Hasvik. Rutene korresponderer ikke slik det til en viss grad gjorde tidligere. Nå er der det busser som går før båten kommer. Det er et evig kaos, sier hun.

Hun kjenner bygderutene for Sørøya og Hammerfest best, og mener disse er rasert.

– Du kan ikke komme deg til byen på en handledag på en vettug måte. Vi har én dag igjen, i rushet fredag ettermiddag. Det er ikke mulig for hammerfestinger å komme seg til Sørøya på dagturer lenger heller, sier Kvalsvik.

– Dette kan justeres, sier samferdselssjefen, tror du ikke man kommer dere i møte?

– Ja, men da ender man opp med de rutene vi hadde, og hva var da poenget? Man har brukt penger og energi på å modernisere, og så ender man opp der man var, svarer hun.

Snelandia buss

Fra 1. januar ble all kollektivtransport i Finnmark samlet under begrepet Snelandia.

Foto: Finnmarks fylkeskommune

Luksus i Kvalsund

Kvalsvik er langt fra den eneste som har reagert. I Kvalsund, tre mil fra Hammerfest, kunne innbyggerne tidligere velge mellom seks daglige bussavganger til nabokommunen.

Fra 1. januar er dette økt til hele 14 avganger. Det er en form for luksus som er et pengesløseri uten like, mener bussjåfør og leder i Kvalsund pensjonistforening, Alf Stenersen.

– Slik jeg ser det, hadde vi et system som fungerte. Det var innarbeidet og dekte behovene folk hadde. Tok man bort fem av de åtte nye avgangene som er kommet, så ville man kanskje spart 1,8 millioner. Det er for mye penger til å hive ut av vinduet, mener Stenersen.

Evaluering i september

Hovedutvalgsleder i Finnmark fylkeskommune, Geir Ove Bakken (Ap), ønsker ikke å kommentere ønsket om samferdselssjefens avgang. Han understreker at fylket skal gjøre en evaluering av de nye rutene i september.

– Noen hevder det er for lenge til?

– Vi må ha dialog med politisk ledelse i kommunene, Det er de som har gitt høringsuttalelser, og derfor må vi fortsette dialogen med kommunene, sier Bakken.

Samferdselssjef Per Bjørn Holm-Varsi ønsket ikke å kommentere saken. Han henviste NRK til fylkesrådmann Øystein Ruud, som ikke har vært tilgjengelig for intervju.