NRK Meny
Normal

Krabbetrøbbel løst – får fortsette eksport fra Finnmark til Asia

Små bedrifter i Finnmark ble en brikke i et storpolitisk spill da de ikke fikk eksportere kongekrabbe med russiske fly til Asia. I dag ble det derimot orden i sakene.

Kongekrabbefiske

Bedrifter i Finnmark startet eksport av kongekrabbe til Asia med russiske fraktfly, men Luftfartstilsynet stoppet tillatelsen. Nå har Samferdselsdepartementet endret avgjørelsen.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen kom i dag til Finnmark med nyheten om at krabbeeksporten til Sør-Korea med russiske fly kan fortsette.

Aina Borch (Ap)

Ordfører i Porsanger, Aina Borch mente bedriftene i Finnmark ble brukt i et politisk spill.

Foto: Piera Balto / NRK

Det har vært flere reaksjoner etter Luftfartstilsynet avslo søknaden fra flyselskapet Aviastar TU om å hente levende krabber fra Porsanger for å fly til Sør-Korea.

Det er selskapet, Cape Fish, som står bak eksporten av kongekrabben til Asia, med russiske transportfly. Krabbene, som er fisket opp langs Finnmarkskysten, har blitt transportert til Porsanger og derfra videre med fly. Det beskrives som en viktig aktivitet for Porsanger kommune.

Ordfører, Aina Borch, er fornøyd med dagens beskjed fra samferdselsdepartementet.

– Det er gode nyheter å få. Jeg håper dette bare er starten og at vi kan få til dette permanent.

Storpolitikk hindret lokale bedrifter

Bakgrunnen for at Luftfartstilsynet avslo søknaden tidligere i mars, var at russiske myndigheter ikke har gitt tillatelser til flytransport i retur til Norge.

Tom Cato Karlsen

statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen kom i dag til Finnmark med nyheten om at krabbeeksporten til Sør-Korea med russiske fly kan fortsette.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

– Tillatelser til lignende flyvninger har blitt gitt seks ganger tidligere i år. Disse tillatelsene ble gitt på betingelse av at russiske myndigheter bekrefter at de vil gi tillatelse til norske flyselskaper, dersom de skulle søke. De seks tidligere tillatelsene ble gitt, slik at russiske myndigheter skulle få tid til å vurdere saken, het det i avslaget fra Luftfartstilsynet.

Det russiske selskapet anket avgjørelsen, og stortingsrepresentant Helga Pedersen ba samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om å komme på banen.

Uholdbar situasjon

Cape Fish og daglig leder, Bjørn-Ronald Olsen, ble dermed en liten, men viktig brikke i et storpolitisk spill mellom Norge og Russland. En situasjon ordfører Borch mener er uholdbar.

– Det er for meg uforståelig at dette kunne skje. Når myndighetene nå forhandler med Russland om en permanent avtale så håper jeg de går løs på de store premissene og ikke på de tingene man er i ferd med å få til her i Finnmark.

Kun midlertidig

Nyhetene som Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Cato Karlsen, kom med i dag, er kun midlertidig. Norske og russiske myndigheter skal nå forhandle videre om gjensidige tillatelser for å lande transportfly og å fly over det russiske luftrommet.

– Vi håper at en avtale vil være på plass i løpet av dette året, kanskje allerede til sommeren. Derfor ba vi Luftfartstilsynet om å se på saken en gang til og la flyvningene fortsette fram til forhandlingene er avsluttet.