Hopp til innhold

Kommisjon stiller spørsmål ved regelverk etter forlis

Havarikommisjonen er usikker på om regelverket tar høyde for hva som kan skje med luker om bord i fiskebåter med åpne dekk. Det kommer fram i rapporten etter et forlis utenfor Finnmark.

Svært dårlig vær

Hendelsen skjedde 60 nautiske mil nord for Båtsfjord natt til fredag 9. januar i fjor. Dette bildet har Redningsskøyta Reidar von koss som deltok i redningsaksjonen i Barentshavet.

Foto: Redningsselskapet/Redningsskøyta Reidar von koss

Linebåten Østbanken begynte å ta inn vann og gikk ned i høye bølger og sterk vind rundt 60 nautiske mil nord for Båtsfjord natt til fredag 9. januar i fjor.

Mannskapet på fem måtte svømme til en redningsflåte, én av dem uten redningsdrakt. Sju båter og to helikoptre deltok i redningsaksjonen. Samtlige fiskere ble sendt til lege, men alle var i god form etter ulykken.

Berget livet

Statens havarikommisjon for transport (SHT) kom onsdag med sin rapport om ulykken. Der heter det blant annet at besetningen hadde øvd på å evakuere fartøyet, og at det trolig bidro til at de handlet rasjonelt og berget livet.

Samtidig påpeker kommisjonen blant annet viktigheten av at de ansvarlige på tilsvarende fartøyer må forsikre seg om at drageluken – som brukes under haling av line – raskt må kunne lukkes under alle forhold.

Kritiske situasjoner

– SHT er usikker på om Sjøfartsdirektoratets regelverk og tilsyn i tilstrekkelig grad ivaretar at fartøy med åpne shelterdekk er rigget på en slik måte at drageluken kan stenges tilstrekkelig raskt om en kritisk situasjon skulle oppstå, heter det i rapporten.

Havarikommisjonen slår også fast at det var mer last om bord enn hva fartøyet var godkjent for.

– Eierne hadde kjøpt og forholdt seg til et fartøy som de trodde hadde bedre lastekapasitet enn det i realiteten hadde. Dette som følge av størrelsen på lasterommet og at dokumentasjon om begrensninger i lastekapasitet var vanskelig tilgjengelig, heter det. (©NTB)