I Mehamn har det kommet en rekke reaksjoner etter Hurtigruten har kansellert flere anløp.
Nå har Samferdselsdepartementet besluttet at selskapet må betale 3,3 millioner kroner tilbake til staten på grunn av at de ikke har lagt til kai slik avtalen sier.
– Det er viktig at man håndhever anløpsplikten som Hurtigruten har i avtalen med staten. Denne avtalen skal komme anløpsstedene til gode, sier Daniel A. Øyen, daglig leder Gamvik-Nordkyn havn.
Totalt må Hurtigruten AS betale tilbake over 11 millioner kroner.
– Vi oppfyller vår forpliktelse
Gjennom en avtale med staten mottar Hurtigruten AS flere hundre millioner kroner årlig.
I avtalen forplikter dette at skipene skal legge til alle anløpsstedene langs rutene, med forbehold om at det kan skje kanselleringer et gitt antall dager på grunn av dårlig vær og teknisk vedlikehold.
Men i 2014 kansellerte Hurtigruten så mange anløp, at de nå må betale 11.630.607 kroner tilbake til staten.
– Dette er totalt snakk om få anløp. Hurtigruten gjør 23 500 anløp iløpet av et år, så vi mener at vi oppfyller den forpliktelsen vi har i avtalen, sier Stein Lillebo som er Kommunikasjonssjef i selskapet.
Kansellerte Mehamn i ni måneder
Fra januar til september i 2014 kansellerte Hurtigruten sine anløp til Mehamn i Øst-Finnmark.
Hurtigruten la til tider ikke til kai på grunn av værforholdene, men hovedsaklig på grunn av at de mente havna ikke var forsvarlig å legge til. Dette var havna i Mehamn uenig i.
– Der valgte vi å innstille anløpene i Mehamn fordi vi ikke fant det sikkerhetsmessig forsvarlig, sier Lillebo i Hurtigruten AS.
I Mehamn tror man avgjørelsen til Samferdselsdepartementet nå kan sikre at skipene legger til kai som de skal.
– Hele saken har ført til at det har blitt bedre regularitet, etter de gjenopptok anløpene høsten 2014. Det har litt å gjøre med at kaia er oppgradert, men vi opplever at de gangene det er kanselleringer så er det bedre begrunnet, sier Øyen.
– Skyldes teknisk vedlikehold
Hele 7 millioner kroner av den totale summen de nå må betale tilbake, er på grunn av teknisk vedlikehold.
– Det er primært fordi vi overstiger den kvoten vi har for vedlikehold og tekniske avvik, sier Stein Lillebo.
I løpet av et år har Hurtigruten 110 dager de kan kansellere anløp på grunn av tekniske problemer. De var dermed klar over at de var nødt til å betale tilbake en del av godtgjørelsen.
– Dette er en del av den kontrakten vi har med departementet, så for oss er dette forutsigbart og greit. Det viser at det koster å kansellere, sier Lillebo.
- Les også: Har kansellert 34 anløp til Berlevåg
- Les også: Hurtigruten skal på ny undersøkes av ESA