Hopp til innhold

Kan denne appen danke ut Finn.no?

VADSØ (NRK): En ny app skal gjøre det enklere å selge og kjøpe brukte ting lokalt. – Folk vil helst handle i nabolaget og møtes personlig, mener gründerne.

Kristian Aslaksen og Henrik Hansen

LOKAL APP: Økonomistudentene Kristian Aslaksen (til venstre) og Henrik Hansen har fått støtte fra Innovasjon Norge til å lage app for lokal brukthandel.

Foto: Knut-Sverre Horn

– Jeg hadde en åpenbaring: Selv om jeg har studentøkonomi, kjøper og selger jeg aldri brukte ting. Det viser at det er for vanskelig. Da måtte vi gjøre noe med det, sier Kristian Aslaksen (23) fra Vadsø.

Sammen med jevnaldrende Henrik Hansen lanserte han onsdag appen Kaupang. Et samarbeid med 80 bruktbutikker rundt i Norge har gitt salg fra første dag. Appen er basert rundt et kart og har chattefunksjon for smidig kontakt mellom kjøper og selger, og hele poenget er at det skal være lokalt:

– Hvis du skal kjøpe en sofa på Finn.no, vil du finne akkurat det du leter etter, men den kommer sannsynligvis ikke til å være i nærheten. Det er dette vi gjør så utrolig mye bedre enn Finn. Nordmenn liker å kjøpe det de kan hente samme dag.

– Du kan begrense søket innen et fylke eller en kommune hos Finn også?

– Men det er ingen som bruker det sånn, sier Aslaksen. Han tror mange vegrer seg for å selge på nett på grunn av bryderiet og risikoen ved å sende fra seg ting.

Liker konkurranse

Gründerne tror de vil ta annonser fra både Facebook og Finn.no. Sistnevnte er positiv til at flere aktører.

– Det bidrar til at flere får øynene opp for å kjøpe brukt, sier produktdirektør for Torget på Finn.no, Christopher Ringvold.

Han mener det vil styrke bruktmarkedet og være bra for miljøet. Også Finn.no har apper, og ifølge Ringvold er lokalt salg dominerende også der.

– Men på Finn.no får du både den lokale og nasjonale markedsplassen, sier Ringvold.

Reklame eller exit

Kaupang er utviklet med 130.000 i etablererstipend og mentormidler fra Innovasjon Norge. Gründerne håper på en halv million i støtte i neste runde.

Omsetning så langt? Null.

– Får man mange brukere, er apper verd svært mye. Reklame er den letteste måten å tjene penger på. Vi kan også velge en exitstrategi og selge det når det er stort nok. Det er det som skjer med mange apper: Til slutt er det noen som byr et beløp man ikke kan si nei til, sier Aslaksen.

Studentlivet kan ryke

Ideen til Kaupang kom i august.

– På det tidspunktet kunne ingen av oss programmere. På fem måneder har Henrik googlet seg fram til det. En utrolig prestasjon, sier Aslaksen om kompanjongen.

Begge er masterstudenter i økonomi i Tromsø.

– Vi fullfører studiene hvis vi trenger det. Men tar Kaupang av, trenger vi ikke å jobbe for noen andre, sier Aslaksen.