Kystlinjer, trollpikk, truser eller midnattssol?

Forslagene er mange når det for tiden lages nye fylkesvåpen og kommuneskjold i hele Norge. «Truse-våpen» og «kart-skjold» har allerede satt mange sinn i kok, og mer drama vil det trolig bli.

Mye ståhei rundt nye fylksevåpen

De nye regionene og kommunenes våpen og skjold har allerede rukket å få en god del oppmerksomhet. Denne illustrasjonen viser karikerte varianter av det såkalte truseskjoldet til nye Ofoten, muligheten til å vise frem Eigersunds Trollpikk, og en mer tradisjonell variant.

Foto: illustrasjon, Ksenia Novikova

Til nyttår skal 18 fylker bli til 11, og 119 kommuner skal bli 47. Flere arrangerer konkurranser hvor innbyggere får komme med forslag til kommunenes nye visuelle uttrykk, blant dem Troms og Finnmark.

– Vi ser etter noe som kan forene de to fylkene. Det blir viktig for å bygge en felles identitet, sier nestlederen i fylkesnemnden som skal lede sammenslåinga i nord.

Ulf Trygve Ballo (Ap) håper konkurransen vil engasjere mange.

Finnmark har lenge kjempet hardt mot tvangssammenslåingen med Troms, men dette kan være starten på å få til noe sammen – en identitetsfaktor å samles om.

Men her er det også grobunn for nye diskusjoner, slik det har blitt andre steder.

Skjermdump fra Facebook

På NRK Finnmarks Facebookside har det allerede strømmet inn forslag til hva Troms og Finnmarks nye våpenskjold skal vise.

Foto: Skjermdump fra Facebook

«Truse-våpen»

Kommunevåpenet som har fått mest oppmerksomhet den siste tiden tilhører den nye Ofoten (nåværende Ballangen, Tysfjord og Narvik).

Årsaken er at mange mener det nye skjoldet, som skal pryde kommunebygg og skilt, likner mest på en truse.

– Ideen er god, men da bør det ligne på fjellet Stetinden, ikke ei truse som står opp ned, lød en av de mer enn 200 kommentarene på NRK Nordland sin Facebook-side.

Narviks nye kommunevåpen

Narviks nye kommunevåpen latterliggjøres på sosiale medier.

Folkefavoritt ble nedstemt

Også for den nye regionen Vestland har det blitt skjold-kluss. Jorunn Karin Andreassen ble publikumsfavoritt i en våpenskjold-konkurranse for den kommende Vestlandsregionen (nåværende Hordaland og Sogn og Fjordane).

– Jeg fant en kartillustrasjon og puttet det på et våpenskjold, sendte inn og tenkte at jeg aldri skulle høre noe mer, forteller hun.

Men bidraget hennes ble plukket opp av folkejuryen. Kartillustrasjonen ble utnevnt som finalist og vant nettavstemningen.

Men det blir likevel ikke Andreassen sitt forslag som skal pryde Vestlands våpenskjold.

Fylkesvåpen Vestland

Dette var folkejuryen sine favoritter, og vinneren ble kystlinjekartet i grønt, nederst i midten.

Foto: Hordaland fylkeskommune

– Fagjuryen hadde mer vett, sier Andreassen muntert, selv om hun syns det er litt synd at det ikke ble «kartet».

– Jeg tenkte det var enkelt og selvforklarende. I motsetning til design som er så abstrakte at folk begynner å lure på om de ser truser.

Det folkevalgte kartet passerte ikke nåløyet til fagjuryen.

Dermed fikk et designbyrå i oppdrag å utarbeide historiske motiv. Så ble det snakk om fjorder og fjell. Folkekonkurransen ble avholdt for et omtrent år siden, men det er fortsatt ingen som vet hva Vestland får til fylkesvåpen.

Vestland våpenskjold
Foto: Skjermdump / vlfk.no

Anbefaler å tenke markedsføring

Men la oss vende tilbake til Troms og Finnmark som skal forsegle tvangsekteskapet med et ferskt fylkesmerke.

PR-ekspert Trond Blindheim har en anbefaling til paret:

– Jeg ville ha spilt på det vakre nordlyset som har gjort landsdelen kjent. Du har fjord, vidder og fjell, men det er nok nordlyset som er størst i den felles identiteten, sier han.

Blindheim mener fylkesvåpenet til Troms og Finnmark kan bli unikt i markedsføringssammenheng. Han har ingen slike forhåpninger for regionen hvor han selv er bosatt.

– Viken får du ikke noe stedsfølelse av. Jeg tror aldri det vil skje at folk vil få en identitet knyttet til Viken. I Finnmark og Troms er det litt annerledes, sier han.

Trond Blindheim

Trond Blindheim er selv fra Bergen, men bor i Akershus, og mener det vil være håpløst å skape noe engasjement for Viken.

Foto: Markedshøyskolen