NRK Meny
Normal

Joda, «Norges dårligste vei» får penger til asfalt

Innbyggere i Pasvik kan puste lettet ut. Det er satt av 73,5 millioner til oppgradering av den beryktede fylkesvei 885 de neste fire årene.

Fylkesvei 885, Pasvikdalen

Kurt Wikan kan hugge i trestubber som vokser i asfalten på fylkesvei 885 gjennom Pasvikdalen.

Foto: Bård Wormdal / NRK

I fjor satte senterpartipolitiker Kurt Wikan øksa i et tre som vokste opp gjennom asfalten (!) på fylkesvei 885 i Sør-Varanger.

Innbyggere i Pasvikdalen har i en årrekke kjempet for økte bevilgninger til den drøye ti mil lange strekningen – som går seg fra Hesseng til øverst i Pasvik, der Finland, Norge og Russland møtes.

Fylket har ansvaret, men mangler penger

Det er fylkeskommunen som har vedlikeholdsansvaret for veien. Og fylkeskommunen valgte torsdag å gå ut med en presiserende pressemelding, etter at samme fylkeskommune for to dager siden meldte at det «kun» vil bli brukt 43 millioner kroner til lapping og nytt dekke på fylkesveiene i år.

Og på oversikten over hvilke veier som blir prioritert var ikke veien til Pasvik nevnt.

Det har skapt så sterke reaksjoner at det var nødvendig å gå ut med en presisering.

– Vi har overhode ikke glemt veien til Pasvik, skriver arbeiderpartipolitiker Remi Strand i en pressemelding. Strand er hovedutvalgsleder i Finnmark fylkeskommune med ansvar for veibevilgninger.

Ny asfalt i Finnmark sommeren 2015

VEISJEFER: Remi Strand, hovedutvalgsleder i Finnmark fylkeskommune, og Bjørg Anita Joki i Statens vegvesen lover asfalt på finnmarksveiene i år.

Foto: Trond Magne Henriksen, Finnmark fylkeskommune

Det blir feil å konkludere med at fylkesvei 885 ikke får penger til asfalt i år, mener Strand.

– En slik oppfatning er helt feil. I fylkeskommunens handlingsprogram for fylkesveier er det i perioden fra 2015 til 2018 vedtatt å bruke totalt 73,5 millioner kroner i Pasvik. I år skal det brukes 12,2 millioner kroner, sier Strand i pressemeldingen.

– Vi må se på regnestykket

NRK har vært i kontakt med Strand torsdag ettermiddag. Han kunne da ikke svare på om disse 12,2 millioner kronene kommer i tillegg til de 43 millionene som fylket skal bruke på vei i år, eller ikke.

– Regnestykket er noe vi må se på. Kronebeløpet her er ikke viktig. Men vi skal asfaltere i Pasvik i år.

– Dersom disse 12,2 millioner kronene er en del av de 43 millionene dere skal bruke på vei i fylket i år, betyr vel det at det blir 12,2 millioner kroner mindre til andre veier?

– Fylket skulle gjerne hatt veldig mye mer penger til vei enn det vi har. De neste årene skal vi bruke mye penger i Pasvik, og det er viktig å få fram, sier Strand.

PS! Lokale veiaksjoner, med allerede nevnte Kurt Wikan i spissen, har kåret veien til Pasvik for Norges dårligste. Et skilt ble i mai i fjor satt opp like etter avkjørselen på fylkesvei 885.