Kjell Inge Røkke ble møtt av blide politikere fra både øst og vestfylket på Norway Seafoods filetfabrikk i Hammerfest.
Forventningene til at Røkke og det nye storselskapet Aker Seafoods skal redde fiskeindustrien var tydelig.
Positiv Røkke
Aker-sjefen mener at det er viktig at de nå er i en positiv dialog med politikerne i fylket.
– Det er klart at det er viktig at politikerne nå er aktive og stiller kritiske spørsmål, men ikke lager dommedagsprofetier. Jeg og fylkesordføreren har hatt en god dialog, og vi ønskes ikke velkommen på premisser vi ikke har diskutert. Det er motiverende å møte politkere som er sitt ansvar bevisst. Jeg tror ofte politikere har lettere for å være kritiske enn positive. Og jeg synes det er hyggelig å bli tatt i mot på denne måten og der er motiverende ikke bare for meg, men for alle vi som er aktive i denne prosessen, sier Røkke.
Fylkesordfører Helga Pedersen er av de som har store forventninger til Røkke-selskapet, og føler seg trygg på at politikerne nå tar de rette avgjørelsene for framtidens fiskeindustri i fylket.
– Eierskapsbegrensninger er et dilemma, men med den modellen basert på Hammerfest-modellen vil være med å skape trygge arbeidsplasser og sikre at fisken leveres i Finnmark. Tanken er å skille trålerne ut i et eget selskap, med fylkeskommunal og kommunal aksjepost.
Ja til å dele trålerne
Under informasjonsmøtet på Aker Seafoods anlegg i Rypefjord utenfor Hammerfest kom konsernsjef Yngve Myhre finnmarkspolitikerne i møte med ønsket om offentlig eierskap i trålerne som Røkke-selskapet overtar i Finnmark.
– Vi har ingen problemer med at det offentlige kommer med i et nytt trålselskap, sa konsernsjef Yngve Myhre i Aker Seafoods. Foto: Jakob Arvola NRK
– Prinsipielt sier vi et klart og tydelig ja til fylket og
kommunene. Vi har ingen problemer med at det offentlige kommer med i et nytt trålselskap, sa konsernsjef Yngve Myhre i Aker Seafood.
Ap-politikerne i Finnmark har siden oppkjøpet ble kjent tatt til orde for at Aker Seafood må legge trålerne de overtar fra West-Fish Aarsæther og Nordic Sea Holding inn i et eget trålrederi. I selskapet ønsker fylket og kommunene å ha mer enn 33 prosent eierskap. Dermed vil de oppnå de negativ kontroll og sikkerhet for at leveringsforpliktelsene til Finnmark overholdes.
Ifølge Aker-ledelsen blir prislappen 40-70 millioner kroner for en slik eierandel. Men både Aker og politikerne understreker at de foreløpig er i en konstruktiv dialog om eierskapet til trålerne.