Hurtigbåten mellom Hammerfest og Alta frakter flest passasjerer i Finnmark, viser oversikten over kollektivreisende. Men ikke alle er like fornøyde med rutetilbudet.
I Hammerfest Arbeiderparti mener man at Vargsundxpressen fra Alta til Hammerfest er unødvendig, og at den går ut over tilbudet til distriktene.
– Vi mener at det er en feil bruk av ressurser. Selv om det er et høyt passasjertall så viser vel økonomien at det koster mye per passasjer. Det vi kjenner til av hva folk ønsker som transportmiddel, så er det på landeveien med buss og bil, sier Erik Fjeldstad, leder i Hammerfest Arbeiderparti.
Fornøyde i Alta
Det er Finnmark Arbeiderparti som i sin tid fikk gjennomslag for ruten, men det er intern uenighet blant partiets politikere i Hammerfest og Alta om hurtigbåten. I fylkets største by er man positive til ruten.
– Vi er ganske samstemte i Alta Arbeiderparti om at Vargsundxpressen må vi verne om og utvikle videre, for den er viktig for Alta og Hammerfest og også for ytterdistriktene når vi får dette til å gå på skinner og får folk til å bruke det mer, sier Kjetil Kristensen, kommunestyremedlem i Alta Arbeiderparti.
Mener ruten går ut over dem som bor i distriktene
I Hammerfest mener man at det imidlertid finnes gode nok tilbud for reisende mellom de to byene på land, og at opprettholdelsen av ruten får konsekvenser for distriktet.
– Vi har jo mange distriktsruter som koster mye, og der har vi en liten befolkning som er avhengig av båt, og det er de ikke mellom Alta og Hammerfest, så her er det et prioriteringsspørsmål, sier Fjeldstad.
I Alta mener de derimot at ruten kan bli svært lønnsom.
– Poenget er at Vargsundxpressen går såpass godt, har den mer enn 21 passasjerer per avgang så går den i pluss. Akkurat nå er vi ganske nært å gå i pluss, og så snart den gjør det så er den med på å finansiere flere båtruter i Finnmark og Vest-Finnmark enn hva som er i dag, sier Kristensen.
Kommunene skal innen 20. august gi sine innspill til fylkeskommunen om kollektivtilbudet.