Hopp til innhold

I dag skal samferdselsrotet diskuteres igjen

I dag skal bråket rundt samferdselssituasjonen i Finnmark legges fram for fylkespolitikerne, men strakstiltak står neppe på agendaen.

MS Melkøy

Godsfartøyet MS «Sørøy», med stor kapasitet, ble solgt i fjor høst og erstattet med MS «Melkøy» med mindre kapasitet. Mindre kapasitet samt færre ruter, har gjort situasjonen svært problematisk for bedrifter ute i kystsamfunnene.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Siden nyttår har den politiske ledelsen ved Finnmark fylkeskommune blitt utsatt for mye kritikk.

Bakgrunnen er samferdselssituasjonen for de veiløse samfunnene i vestfylket.

– Det er kanskje på høy tid å gjøre noe, sa fiskekjøper fra Akkarfjord på Sørøya, Ann Kristin Kvalsvik til NRK for allerede tre uker siden.

Møtes i dag

I dag møtes fylkesutvalget, og politikerne vil få vite mer om saken – men kun etter påtrykk fra opposisjonen.

Jo Inge Hesjevik

– Vi ser at bestillingen som er gjort, ikke har dekket behovene der ute, sier Jo Inge Hesjevik, gruppeleder for Høyre i Finnmark fylkeskommune.

Foto: Stian Strøm / NRK

– Vi ser at bestillingen som er gjort, ikke har dekket behovene der ute. Bestillingen har kanskje vært mer farget av hva man har trodd har vært behovet fra fylkeshuset og politikerne der, og ikke hva som har vært behovet til dem som skal bruke transporten, sier Jo Inge Hesjevik, gruppeleder for Høyre i Finnmark fylkeskommune.

Når fylkesutvalget møtes tirsdag, vil samferdselssaken bli lagt fram som en orienteringssak.

– Jeg håper vi får noen svar, sier Hesjevik.

Mistet godstrafikk

De nye hurtigbåtrutene fører til at fiskebruket i Akkarfjord kan tape millioner, og fremtiden står på spill for bedriften.

– Problemet ligger i avgangene vi har mellom Hammerfest og Akkarfjorden. I fjor hadde vi «Sørøy» fast en gang uka, pluss at vi hadde mulighet til å leie den inn mandag og onsdag, sier fiskekjøper fra Akkarfjord på Sørøya, Ann Kristin Kvalsvik.

Godsfartøyet MS «Sørøy», med stor kapasitet, ble solgt i fjor høst.

Fylkesadministrasjonen utarbeidet i 2015 en rapport der man konkluderte med at de nye fartøyene kunne håndtere samme godsmengde som MS «Sørøy». Dette har vist seg å ikke stemme.

– I dag står vi igjen med MS «Melkøy» som tar 8 tonn mot «Sørøy» sine 145 tonn, og overhodet ingen mulighet til å sende ut saltfisk, sier Kvalsvik.

Ann Kristin Kvalsvik

De nye hurtigbåtrutene fører til at fiskebruket i Akkarfjord kan tape millioner, og fremtiden står på spill for bedriften til Ann Kristin Kvalsvik i Akkarfjord.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Fylkeskommunens ansvar

Da politikerne sist behandlet samferdselssaken, slo man fast at godstrafikk i utgangspunktet ikke var det offentliges ansvar.

Det er derimot ikke alle politikerne enig i.

– Fylkeskommunens ansvar er å være en viktig tilrettelegger for at næringslivet skal ha et grunnlag, og at det skal være et befolkningsgrunnlag i kommunene og på småstedene, sier Høyre-politiker Gro Marie Nilssen fra Breivikbotn i Hasvik kommune.

Hun har selv har mange år bak seg i fiskeindustrien, og mener følgende må gjøres:

– Enten må man raskt komme på banen og kjøpe tilleggsplass og ekstraruter, slik at man kan få en transport som opprettholder det næringslivet som er og som har behov.

– Alternativt må man se på rutene som går, og at man har de rette fartøyene i de rette sambandene. Fartøyene må dirigeres dit godsbehovet er større, sier Nilsen.