De fem første månedene i 2015 er historiske med tanke på få omkomne på veiene.
– Hvis denne trenden fortsetter, må vi tilbake til en tid da det knapt nok fantes biler i Norge for å finne lignende tall, melder Trygg Trafikk.
– Ingen hvilepute
Men, det er ikke bare dødsulykkene som får store konsekvenser. I 2014 ble 674 mennesker hardt skadd på norske veier, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
– At færre dør må aldri bli en hvilepute. For de som har mistet sine nærmeste er statistikken ingen trøst. Vi ber politikerne styrke satsingen på trafikksikkerhet, ikke redusere den, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk i en pressemelding.
Det finnes ikke noe fasitsvar på hvorfor antallet dødsulykker har gått ned, men Johansen peker likevel på noen forklaringer han mener spiller inn, nemlig at det har vært en reduksjon i farta på norske veier, at bilene har blitt sikrere, og at det mange steder har blitt bedre veier.
– I tillegg kan det være tilfeldigheter som avgjør hvorvidt ulykker ender med omkomne eller hardt skadde. Derfor kan tilfeldigheter gi store utslag i et lite tallmateriale.
Johansen peker også på holdningsendringer, som har kommet gjennom kampanjer og trafikkopplæring, som for eksempel at fyllekjøring er uakseptabelt.
- Les også: Trygg Trafikk vil ha flere gjennomsnittsmålinger
- Les også: Færre dør i trafikken – flere dør i snøskuterulykker
11 omkom i mai
Foreløpige tall viser at 11 personer omkom på veiene i mai 2015. Blant disse var åtte menn, to kvinner og ett barn. Tre av de omkomne var bilførere, en var bilpassasjer, fire var mc-førere, to var syklister og en var fotgjenger.
I gjennomsnitt de foregående fem år har 13 personer omkommet i veitrafikkulykker i mai måned.
I fjor omkom nesten 60 mennesker i løpet av juni, juli og august. Nå maner trafikkorganisasjonen folk til å kjøre forsiktig i sommer.
- Les også: Snapchat måler hastigheten – frykter ungdom vil skryte med «kjøreselfies»
- Les også: – Dagdrømming i trafikken er farligere enn å snakke i mobilen