NRK Meny
Normal

Her vil Avinor forkorte rullebanen – men ikke så mye som fryktet

– Men vi har jo ønsket at Avinor går for å oppgradere hele dagens rullebanelengde, sier en noe skuffet porsangerordfører.

Banak lufthavn

ANBEFALER KORTERE LANDINGS- OG AVGANGSFORHOLD FOR FLY: Banak Lufthavn i Lakselv i Porsanger.

Foto: Alf-Emil Paulsen

Aina Borch (Ap)

PORSANGERORDFØRER: Aina Borch (Ap).

Foto: Piera Balto / NRK

I dag er rullebanen på Banak lufthavn 2.800 meter. I dag har Avinor meldt at de foreslår å forkorte rullebanen med 300 meter – mot næringslivets og politikernes protester.

– En rullebane på 2.500 meter er den mest kostnadseffektive investeringen i forhold til det kjente reise- og transportbehovet. I tillegg kommer sikkerhetsområder.

Dette uttaler seniorrådgiver, Lars Draagen, ved Avinor i pressemelding.

– Dagens rullebane har behov for oppgradering og vedlikehold som delvis skyldes myndighetskrav. 2.800 meter er for kostnadskrevende, heter det i pressemeldingen.

Blir ikke så kort som først fryktet

Forkortingsanbefalingen fra Avinor er likevel ikke så mye som først antatt. Porsanger kommune har tidligere fryktet at rullebanen blir kuttet ned til 2.300 meter.

– Jeg har ennå ikke finlest rapporten. Men jeg er glad for at man anbefaler en lengde på 2.500 meter. Men vi har jo ønsket oss at Avinor går for å oppgradere hele dagens lengde på 2.800 meter.

Dette sier porsangerordfører, Aina Borch, rett i etterkant av da Avinors anbefaling ble kjent.

– Nå blir vår å jobbe for å sørge for at resultatet blir annerledes, tillegger hun.

Borch mener Banak lufthavn ikke bør først og fremst vurderes opp mot passasjergrunnlag, men heller Forsvarets, næringslivets og beredskapens behov.

– Kritisk for kongekrabbenæringen

Avinor har i tillegg til 2.500-metersanbefalingen, også foreslått at rullebanen kan nedkortes til 1.200 meter vinterstid.

– Det er lagt opp til et betydelig antall krabbeavganger denne vinteren. Aktørene i kongekrabbenæringen forteller at det i tillegg er potensial for ytterligere økning. For disse aktørene vil en avkorting til 1.200 meters rullebane bli kritisk. Da må de finne andre måter å frakte kongekrabbe til Asia, sier Aina Borch.

– Det vil i så tilfelle være svært alvorlig for næringslivsutviklingen i Finnmark.

Gjør ingen rullebane-«inngrep»

Det vil ikke bli gjort såkalt fysisk forkorting av rullebanen.

Flytyper som tar mer over 200 passasjerer, og transportfly med 30 tonn last, skal ifølge Avinors rapport fremdeles kunne benytte flyplassen.

Tidligere har både SAS, Norwegian og Forsvaret protestert mot forkortningen, ifølge iFinnmark.no (NB! Innhold bak betalingsmur).