NRK Meny
Normal

Her tar Moddi russisk «protestpoesi» til kirketrappa

Moddi fikk ikke lov å komme inn i kirka rett ved grensa til Russland, og spilte heller inn musikkvideoen av en Pussy Riot-låt på trappa.

Pål Moddi Knutsen

Moddi måtte nøye seg med å synge på trappa, i minus fem grader.

Foto: Jørgen Nordby

– Å spille låta på en konsert i Russland kunne vært farlig, men jeg hadde lyst å forsøke å ta sangen så nært Russland som mulig, i det minste, sier Pål Moddi Knutsen, kjent som artisten Moddi, til NRK.

Steinkirka i Grense Jakobselv, omtrent en halv kilometer fra grensen til Russland, var derfor det rette stedet.

For en måned siden satte Moddi seg på skuteren i Kirkenes, med kurs mot den russiske grensen. Han forteller om fem minusgrader og liten storm i kastene.

Sør-Varanger Avis (krever innlogging) og The Independent Barents Observer var først ute med saken.

12 sanger – 12 land

Pål Moddi Knutsen

Drøyt en halv kilometer fra Russland ligger den gamle steinkirka på Grense Jakobselv, der Moddi nå har trallet en sang.

Foto: Jørgen Nordby

I ett år har Senja-væringen jobbet med et album som består av ulovlige sanger fra hele verden. 12 sanger fra 12 land, sanger som av forskjellige årsaker har blitt forbudt eller sensurert i sine hjemland.

En av sangene er av det russiske punkrockkollektivet Pussy Riot, «Punk Prayer», en sang Moddi tok med seg til kirketrappa.

Tre Pussy Riot-medlemmer ble for fire år siden pågrepet av politiet da de inntok alteret i ei av dei største ortodokse kirkene i Moskva, med nettopp Punk Prayer. De ble senere dømt til fengselsstraffer for opptrinnet.

– Det er ingen tvil om at de egentlig ikke ble dømt for blasfemi, men for å snakke sant, fastslår Moddi.

Slapp ikke inn

Planen var egentlig å spille inne i kirka i Grense Jakobselv. Moddi tok kontakt med menigheten i Sør-Varanger og sendte over sangteksten. Men han fikk svar om at teksten ikke var akseptabel innenfor deres kirkebygg.

– Det er en avgjørelse jeg kan forstå. Teksten er veldig direkte og «rett på sak», sier han.

Moddi lot ikke menigheta høre mer fra ham, og så ga han heller seg selv tillatelse til å bruke kirketrappa.

– Å spille inn sangen på kirketrappa var et slags kompromiss. Jeg respekterer kirkas holdning om at vi ikke får spille inne. Samtidig synes jeg budskapet i sangen er så viktig at det er verdt å ikke tilfredsstille alle til enhver tid, sier han.

Sangen beskriver han som et kraftig stykke med skikkelig «protestpoesi».

– Det handler om forholdet mellom den russiske kirka og den russiske staten, og hvordan de sammen er i ferd med å skape en ideologi som ekskluderer homofile, kvinner og annerledestenkende. I et land med 140 millioner innbyggere, sier han.

– Det synes jeg er en helt legitim ting å synge om.