– Er dere aktive på Twitter?
– Tja.
– For å si det sånn: Får du en musikkanmelder i Dagbladet til å følge deg på Twitter, ja, da bør du være aktiv på Twitter.
Musiker Frode Larsen holder kurs for en knippe musikere i Finnmark. De skal lære mer om sosiale medier (SoMe), og, ikke minst, hvordan markedsføre seg best mulig via SoMe.
Blant dem som tirsdag ettermiddag deltok på seminaret og workshopen på City Scene, var den samiske sangeren Elin Kåven (35).
– Jeg frisker opp lærer og får inspirasjon. Sosiale medier er viktige for oss artister – en viktig markedsføringskanal i en tid der «alt» skjer på nett, sier hun.
Selv er Kåven, som er fra Karasjok men bosatt i Alta, aktiv på både Twitter og Instagram, og har over 2700 følgere på Facebook.
- Unikt for musikere
Seminaret og Workshopen, som ble gratis avholdt av Rytmisk kompetansesenter i Nord, handlet nok om de fleste av de viktige kanalene artister kan bruke på nett:
Facebook, Twitter, Urørt, Vine, Instagram, Tumblr, Soundcloud, Youtube, Snapchat, Medium, Bandcamp – alle er de kanaler til direktekontakt mellom artister og band, og deres fans. Men hvordan bruke dem mest mulig og hvordan være mest mulig synlig?
Seminaret holdes i Alta, Tromsø og Bodø. Kursleder Frode Larsen er selv svært aktiv sosiale medier:
– Sosiale medier er et sinnssykt stort nettverk for musikere. Vi snakker om 1,4 milliarder mennesker bare på Facebook. Det har aldri skjedd, og det vil aldri komme til å skje, at musikere har en slik, stor kanal til å komme ut til sitt publikum, sier han.