Hopp til innhold

Disse kunne blitt bøtelagt for 123.000 kroner

I løpet av fem minutter i en tilfeldig valgt rundkjøring i Alta kunne politiet håvet inn minst 123.000 kroner.

I løpet av fem minutter i en tilfeldig valgt rundkjøring i Alta kunne politiet håvet inn mange kroner. Disse kunne blitt bøtelagt for minst 123000 kroner.

Klarer du å se hvor mange som bryter trafikkreglene? FOTO: KAI ERIK BULL/NRK

Filmen på fem minutter viser at folk gir blaffen i trafikkreglene. Boten for å ikke bruke blinklys er 2000 kroner, og boten for å plassere seg feil er 5200 kroner.

Som videoen viser: Politiet hadde fort fylt statskassa med langt mer enn lønnsutgiftene til en kontroll.

Likevel er ikke kontroller i rundkjøringer noe politiet prioriterer.

– Det er jo et ressursspørsmål. Å stå der og ta folk for det der, det tror jeg folk vil oppleve som litt tullete. Det er sjelden trafikkulykker i rundkjøringer som vi i hvert fall får meldinger om, sier lensmann i Alta, Øivind Lorentzen.

Lensmannen vil heller prioritere å være rundt på de stedene hvor det kjøres fort og hvor det er unger. Som for eksempel rundt skoler og barnehager og i mer tettbygde strøk.

Lensmann Øivind Lorentzen

Altas lensmann, Øivind Lorentzen, viser hvordan man skal kjøre i rundkjøring.

Foto: Sara Beate Eira / NRK

LES OGSÅ: – Syklister vet for lite om trafikkreglene

Ikke overrasket

Regelbrudd i rundkjøringer er vanlige, ifølge lensmann Lorentzen. Han blir ikke særlig overrasket når han får se den fem minutter lange filmen. Den viser 16 bilister som plasserer seg feil i forhold til hvor de skal i rundkjøringen og minst 20 bilister som lar være å bruke blinklys.

– Nå er det ikke sånn at vi legger opp våre kontroller etter hvor vi kan få mest mulig inntekt for staten. Vi prioriterer de områdene der det er størst potensial for skade, sier Lorentzen.

Så mye koster lovbrudd i trafikken

Slurv og hastverk

Stikkprøver i samme rundkjøring viser at regelbruddene skjer hele tiden. Ifølge kjørelærer Frank Johansen har vi det for travelt.

– De fleste slurver med tegnbruk og plassering. Farten mot rundkjøringene er også i høyeste laget. Så de fleste blir tvunget til å stoppe når de kommer i en vikepliktssituasjon. Og det synes jeg er helt unødvendig.

Her lærer du hvordan man skal kjøre i rundkjøringer

– Menn er verst

Johansen er ikke overrasket over kjøreferdighetene til sjåførene i rundkjøringa.

– Hvis politiet har et par kontroller, særlig på det med å blinke ut av rundkjøring, så hadde politiet ikke trengt å stå i så mange dager og bøtelagt folk før de hadde skjerpet seg. Dessverre er det kanskje det som skal til for at vi begynner å skjerpe oss, sier kjørelæreren.

Han synes menn i 40–50-årene er verstingene.

– Dessverre har damene begynt å ta etter. Det er synd at de har det så travelt. Men fortsatt er det vi mannfolka som er de verste, sier Johansen.

Kjørelærer Frank Johansen

Kjørelærer i Trio Trafikkskole, Frank Johansen, synes sjåførene burde ta seg bedre tid i trafikken og informere andre bilister bedre med blinklysene.

Foto: Sara Beate Eira / NRK

LES OGSÅ: Flere jenter råkjører i Finnmark

LES OGSÅ: – Unge sjåfører er store egoister

Flere nyheter fra Troms og Finnmark