NRK Meny
Normal

Her er Goliats reise i ni punkter

For én uke siden ankom kjempen Finnmark. Allerede håper sjefen å produsere 100.000 fat olje om dagen før året er omme. Her er starten på livet til verdens nordligste oljeplattform i ni punkter.

Goliat-plattformen ved verft i Korea

Det har vært mange skjær i sjøen før Goliat kom seg til Hammerfest. Til sommeren skal den produsere den første oljen fra norsk side av Barentshavet.

Foto: Eni

1.Starten av byggingen

1. april 2011 startet byggingen av plattformen Goliat ved Hyundai-verftet i Ulsan i Sør-Korea. Goliat er designet av firmaet Sevan Marine i Arendal. Reisen til Hammerfest tar 63 dager og er utrolige 15.608 nautiske mil lang. Goliat blir den første runde, flytende plattformen på norsk sokkel.

2. Verdens nordligste

Oljefeltet blir det største som er i drift i Barentshavet og verdens nordligste offshore oljeutbygging. Den 64.000 tonn tunge plattformen er også verdens største sirkulære plattform. Den kan produsere 100.000 fat olje per dag og kan lagre opptil 1 million fat, håper Eni-Norge sjefen. Det vil være mellom 120 og 140 ansatte om bord, opplyser Eni. Goliat ventes å være i produksjon i minst 15 år. Levetiden kan forlenges hvis nye funn blir gjort i området.

3. Stor kostandsprekk

Goliat-plattformen har overskredet budsjettet med ca. 15,4 milliarder. Hoveddelen av dette betaler norsk skattebetalere, men det er og de samme skattebetalerne som kan få mye av inntektene når de kommer.

Goliat-flyteren i sjøen utenfor verftet i Sør-Korea
Foto: Eni Norge

4. Forsinkelser

Planen var at plattformen skulle være ferdig i Hammerfest i 2013, men ble altså nesten 1,5 år forsinket. Store feil og mangler har ført til ekstraarbeid ved verftet som skulle klargjøre boreriggen for arktiske strøk.

5. Demonstrasjoner

Langt fra alle lar seg begeistre over Goliats ankomst til Barentshavet. Miljøorganisasjonen Natur- og ungdom demonstrerte i mai utenfor slottet. De frykter landsdelen kun blir sittende igjen med risikoen, mens oljerikdommen utvinnes til havs. Bellona er blant kritikerne som mener Barentshavet, på grunn av klimatiske forhold som mørke og kulde, er et for risikabelt område til å drive oljevirksomhet.

6. Dødsfall

Arbeidet med Goliat-Plattformen har ikke gått uten uhell og ulykker. Tre arbeidere omkom i arbeidsulykker under bygging av plattformen i Sør-Korea. Den siste som omkom var i januar i år. Det var en 21 år gammel arbeider fra selskapet BC Tech som omkom, ifølge Korea Joongang Daily.

7. Verdens største lastebåt

Goliat-Plattformen ble fraktet til Hammerfest med skipet som er verdens største skip av sitt slag. Dockwise Vanguard er et halvt nedsenkbart løftefartøy med kapasitet på 117.000 tonn. Ifølge Teknisk Ukeblad er skipet det eneste i verden som har mulighet til å frakte Goliat den lange veien fra Sør-Korea til Hammerfest. Skipet er 270x70 meter og stikker hele 11 meter ned under havoverflaten. Men for å få Goliat ombord måtte det senkes ned til 31,5 meter under overflaten.

Goliatplattform lastest av frakteskipet

Det er ikke en liten operasjon når en plattform på 65.000 tonn skal lastes av en båt. Se timelapse.

8. Ut mot havet

Den videre planen for Goliat-Plattformen nå er å ligge i Hammerfest for klargjøring før den taues ut til Barentshavet.

– Vi skal ligge rett utenfor Hammerfest i omtrent tre uker før plattformen taues ut til feltet hvor den skal ligge de neste årene. Ute på feltet gjenstår det også ytterligere noe arbeid før vi regner med å komme i produksjon i løpet av sommeren,sier Kommunikasjonsdirektør i ENI, Andreas Wulff

9. Barentshavet eller Barents-hadé?

Spørsmålet mange nå stiller seg er: Hvor stor del av verdiskapningen vil Finnmark dra nytte av?

– Jeg oppfatter at man ikke bare står og tar imot, men at man omfavner den muligheten olje- og gassaktivitet er. Det er nødvendig for å sørge for at man får gode sterke ringvirkninger i regionen og landsdelen, sier olje- og energiminister Tord Lien til NRK.

Lederen i Natur og Ungdom er av en annen oppfatning:

– Min opplevelse er at det i dag jubles altfor mye over nye oljefunn og at oljeindustrien får for mye positiv oppmerksomhet. Vi må ha en mer kritisk holdning til industrien, og da særlig knyttet til områdene i nord sier Arnstein Vestre.

Laster kart, vennligst vent...

Reisen fra verftet i Korea til Hammerfest tok hele 63 dager, og distansen var 15.608 nautiske mil.

LES OGSÅ: Verdens nordligste offshore oljeutbygging

Bilder og video av Goliat og Dockwise Vanguard

LES MER OM OLJE OG GASS I BARENTSHAVET HER