NRK Meny
Normal

Her er ferga nesten i fjæresteinene

«Nestenulykke», mener Fergeaksjonen Hasvik-Loppa. «Kontrollert unnamanøver», sier Boreal transport.

Mobilvideoer av MS Bergsfjord som går svært nært land, morgenen fredag 03.06.2016.

Det har vært rettet mye kritikk mot Boreal transports nye gassferger. I februar var MS «Bergsfjord» involvert i en nestenulykke. Her forsøker ferga å legge til kai i Tverrfjord, fredag 3. juni.

– I videoen ser man at ferga går rett mot land, og så stopper den opp noen få meter fra fjæra, sier Fabrice Caline, en av initiativtakerne til Fergeaksjonen Hasvik-Loppa.

Fabrice Caline

Fabrice Caline fra fergeaksjonen Hasvik-Loppa. Fergeaksjonen ønsker at Boreals nye gassferger skal tas ut av drift.

Foto: Privat

Tre korte videoer Fergeaksjonen har fått tak i viser hvordan ferga MS «Bergsfjord» ser ut til å havne svært nært land idet den skal gå til kai i Tverrfjord fredag morgen.

– De kjører for fullt for å komme seg bort, og i en av videoene kan du se at propellene virvler opp veldig mye gjørme. Så de var faktisk rett ved land, hevder Caline.

For aksjonsgruppa føyer dette seg inn i rekken av uheldige hendelser med de nye gassfergene til Boreal.

LES MER: Stadig flere uhell med ferger og hurtigbåter

LES MER: Beviset: Kuling ble for mye for splitter ny ferge

– Det vi reagerer mest på her er at ferga fortsatte å gå i vanlig trafikk den dagen, sier Caline.

– Man skulle tro at hvis man har en sånn hendelse så undersøker man årsaken før man går videre. Og vi har ikke hørt at det har blitt gjort.

Nydøpt Bergsfjord

Oppvirvling av sand viser ikke nødvendigvis at MS «Bergsfjord» var for nært land, mener Steinar Mathisen i Boreal transport nord. – Så lenge det er sandbunn så vil det kunne virvles opp sand og leire fra propellene uansett, hvis man bruker mye kraft, sier han.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Båten var sjødyktig

Rederileder Steinar Mathisen i Boreal Transport Nord mener på sin side at dette er snakk om en kontrollert unnamanøver.

– Kapteinen hadde en kontrollert stopp av båten, selv om det kanskje ser mer dramatisk ut, sier han.

Posisjon MS Bergsfjord

Sjøkart viser posisjonen til MS «Bergsfjord» morgenen den 3. juni da ferga forsøkte å legge til kai i Tverrfjord.

Foto: Privat

– Han følte at båten ikke responderte som den skulle og valgte da å stoppe. Vi undersøker nå om det er riktig at den ikke responderte som den skulle.

– Var dette en nestenulykke?

– Vi holder på å undersøke saken, og da vil det komme fram om det var en nestenulykke.

– Hvorfor gikk ferga videre denne dagen, hvis det var tvil om den reagerte som den skulle?

– Kapteinen gikk gjennom systemene sine ombord og sjekket dem, og i samråd med oss ble det avgjort at båten var sjødyktig. Hadde den ikke vært det så hadde den blitt tatt ut av drift.

Nordområdesatsingen

Loppa, Hasvik og Sørøya - området der de nye gassfergene går - er vakkert, men værhardt. Fergeaksjonen frykter i verste fall et forlis, men også at båtene skal ligge så mye til kai på grunn av dårlig vær at det går ut over fiskeindustrien og innbyggerne i området.

Foto: Eirik Hind Sveen / NRK

– Flaks at det ikke ble forlis

Og det er nettopp dette Caline og Fergeaksjonen ønsker skal skje. De vil nå be fylkestinget om å bytte ut de nye fergene.

– Det kommer et benkeforslag om dette på fylkestinget til uka, sier Caline.

– Om ikke fylkestinget går for det, så krever vi at det i alle fall settes ned en gruppe som undersøker sikkerheten og egnetheten til de fergene vi har i dag.

– Opplever du det du ser på videoen som en kontrollert unnamanøver?

– Nei, jeg opplever det som om det bare var flaks at de ikke forliste.