På Alta ungdomsskole får 10-klassingene i snitt 2,1 på matteeksamen, og på Sandfallet skole i samme kommune får de 2,8.
Til felles har de to skolene at de ligger under landsgjennomsnittet, og at de ligger i det fylket i landet der elevene gjør dårligst på matteeksamen, Finnmark.
– Ikke prioritert
Skolesjef i Alta kommune Mads Stian Hansen sier at kommunen er svært misfornøyd med tallene.
– Vi har brukt mye tid på å prøve å finne ut hvorfor det er sånn. Det er ikke noen enkel forklaring som utpeker seg som enestående, sier han.
– Vi har for få lærere med høy matematikkompetanse. Og så har vi ikke prioritert realfag og mattematikk godt nok de siste årene.
Det er ikke bare i Finnmark at elever sliter med matte. Norske tiendeklassinger blir stadig dårligere. Fire av ti av dem som kom opp i skriftlig matteeksamen i år fikk karakteren 1 eller 2.
2,9 er snittkarakter ved skriftlig eksamen, mot 2,3 i Finnmark.
Nye tiltak
– I Alta kommune har vi iverksatt mange tiltak for å gjøre noe med dette. Blant annet har vi meldt 13 lærere inn for videreutdanning i matematikk fra høsten av. Vi har søkt om, og fått lov til, å være realfagskommune, sier skolesjef Hansen.
Dette sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isakens (H) at han vil følge med på.
– Før sommeren fikk 34 kommuner status som de første realfagskommunene i landet. Det blir veldig spennende å følge med på arbeidet som gjøres i Alta og i de andre realfagskommunene, sier han.
Regjeringen har lagt frem en ny, nasjonal realfagsstrategi som skal gjelde i perioden 2015-2019.
Skolesjef Hansen sier at kommunen har søkt om lærerspesialiser fra den nasjonale satsingen som regjeringen har satt i gang.
– Tre av våre lærere er innvilget til å bli lærerspesialister. I tillegg har vi et regneveiledernettverk med veiledere på alle skolene våre i Alta. Dette nettverket ønsker vi å styrke betydelig gjennom de satsingene som vi skal være med på.
– Må ha tro
Andelen elever nasjonalt som fikk karakteren 1 på skriftlig eksamen i matematikk i 2015 var 14,5 prosent. I skoleåret 2010-11 var denne andelen 8,9 prosent.
– Det kan vi ikke leve med, sier kunnskapsministeren.
Standpunktkarakteren i matte er 3,5 nasjonalt. Til sammenligning har Finnmark 3,2 i snitt. Det er siden skoleåret 2010-11 en nedgang fra 3,5.
Det håper skolesjef Hansen at blir en forandring på, i alle fall for Altas del.
– Å løfte skoleresultater, endre praksis og forbedre praksis, tar tid. Vi må tørre å ha tro på tiltakene som skal gjennomføres over tid, slik at vi får flinkere elever.