NRK Meny
Normal

Har ikke kjørt kortere bilturer siden 1971

Bilene våre kjører kortere og kortere – og på tross av de lange avstandene i nord, er det ikke der man kjører lengst.

Luftforurensning

Trafikken ved Pilestredet i Oslo er tett, og her kjører vi lengst med våre to-tre biler i løpet av et år. Kortest kjører vi blant annet i Nord-Norge.

Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Man må helt tilbake til 1971 for å finne et år der vi kjørte like kort som nå. Da kjørte per bil i gjennomsnittet 11 800 kilometer her i landet. Siden har tallene bare gått oppover.

Øyvind Solberg Thorsen

Øyvind Solberg Thorsen som er direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) sier bilene i Oslo og Akershus alltid har kjørt lengre enn bilene i Nord-Norge, hvor avstandene er lengre.

Foto: Fotograf Sturlason / OFV

Helt til vi kom til år 2015, da kjørte vi kun 12 387 kilometer.

– Vi vet ikke helt eksakt hvorfor det er slik, men det har vært en tendens de siste årene at vi per bil i snitt kjører mindre, sier Øyvind Solberg Thorsen som er direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Kjøper oss flere biler

Hele årsaken til at vi kjører kortere er litt uklart, men en ting er sikkert – vi kjører ikke mindre bil.

Forskjellen fra tidligere er at vi kjører flere biler.

– Det er nok slik at flere og flere husstander har fått seg bil nummer to, og noen til og med bil nummer tre. Så kjørelengden blir nå fordelt på to eller tre biler, sier Thorsen.

Det var nettstedet Dinside som meldte om saken først.

Trafikk Oslo

Bilene i Oslo kjører lengst i løpet av et år, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Kjører lengst i Oslo

Mange skulle nok tro at det var Nord-Norge med lange avstander og færre kollektivtilbud som hadde bilene som gikk lengst, men tallene fra OFV viser derimot at det ikke er tilfelle.

– Man skulle jo tro at man kanskje kjørte mest i Finnmark, fordi avstandene er veldig lange i forhold til for eksempel hovedstaden. Men sannheten er det motsatte. For dem som har lengst kjørelengde, det er Oslo.

For i hovedstaden ligger man på nesten 15 00 kilometer per kjøretøy i snitt i året, i motsetning til 12 777 kilometer i Finnmark. På andreplass kommer Akershus med 14 171 kilometer i snitt per kjøretøy.

– Det er jo litt pussig, for i Oslo og Akershus er det jo ganske gode kollektivforbindelser også, så man skulle tro at mange kunne velge bort bilen.

– Men så er det slik at i det samme området så er det veldig mye arbeidspendling og yrkestrafikk, så det er litt av forklaringen.

(Saken fortsetter under tabellen)

Hva med Nord-Norge?

– Vi må et stykke ned på lista for å finne for eksempel Troms og Finnmark, sier Thorsen.

Det er kjøretøyene på Svalbard som kjørte kortest i 2015, med 10 228 kilometer. Neste på lista er Rogaland med 11 858 kilometer og Nordland med 11 865 kilometer.

– Så det er variasjoner rundt omkring i Norge som ikke alltid henger sammen med geografi.

– Hvorfor kjøres det ikke mest i Finnmark, hvor avstandene er lengst?

– Jeg vet ikke, det har alltid vært slik at Finnmark har ligget lavere enn Oslo og Akershus, avslutter Thorsen.