Grensevaktene styrkes – men mister helikopter

Grensevakten i Sør-Varanger er avhengig av helikopterbistand, men i fremtiden kan det være de må ta beina fatt og bære alt selv.

Leteaksjon etter Hercules-flyet Siv, i Kebnekaise-området, Nord-Sverige.

Forsvarets Bell 412 kan bli flyttet fra Bardufoss til Rygge for å utføre nye oppgaver. Dermed kan grensevaktene måtte bruke lengre tid på å forflytte seg langs grensa og bære alt selv.

Foto: Christian Nørstebø / Forsvarets Forum

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hansen foreslår å flytte transporthelikoptrene til Hæren fra Bardufoss til Rygge.

Helikoptrene foreslås overført til oppgaver for spesialsoldatene.

Dette har skapt flere reaksjoner.

Anbefaler å flytte helikoptre sørover

Forsvarssjef Håkon Bruun-Hansen la torsdag fram sitt fagmilitære råd om Forsvarets fremtid.

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hansen

I dag la Forsvarssjef Haakon Bruun-Hansen fram sin anbefaling for framtidas forsvar.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Dokumentet skal overleveres til forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H), som hun og resten av Regjeringen skal bruke til å legge en langtidsplan for Forsvaret.

Det er i denne anbefalingen Forsvarssjefen mener det må bli en styrking med et jegerkompani ved grensevakten i Sør-Varanger, men samtidig fjerne transporthelikoptrene av typen Bell 412, ut av Nord-Norge.

Grensevaktene i Sør-Varanger er avhengige av disse helikoptrene, og frykter for beredskapen om regjeringen nå skal ta anbefalingen.

– Grensevakten har et meget bra samarbeid med 339-skvadronen og de er her ofte når vi har begrenset mobilitet langs hele grensa, sier grensevaktsjef Jan Erik Haug til NRK like etter anbefalingen ble lagt frem torsdags formiddag av Forsvarssjefen.

Må bære materiell selv

339-skvadronen i Bardufoss hjelper grensevaktene med mulig evakuering og transport av mennesker og materiell.

Jan Erik Haug

Grensevaktsjef Jan Erik Haug mener det alltid vil være et behov for en helikopter-tjeneste i Nord-Norge.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Det behovet vil jo også være til stede i fremtiden, fordi det er vinterstengte veier, det er krevende å ferdes i terrenget med snøskuter og motorsykler. Helikopter er det beste verktøyet for å løse disse oppdragene, sier Haug.

Om bruk av helikopter fjernes fra Hæren, må grensevaktsjefen finne andre løsninger for sine soldater.

– Hvis vi må løse det innenfor egne rammer, så vil vi måtte kjøre med lette terrengkjøretøy eller bære. Det vil være sikkerhetsmessig mer krevende og vil ta lengre tid, så behovet er det samme og da må vi be om hjelp fra Forsvaret for å få en løsning.

Bell 412

– Hvis vi må løse det innenfor egne rammer, så vil vi måtte kjøre med lette terrengkjøretøy eller bære, sier grensevaktsjef Haug om en mulig fremtid uten samarbeid med 339-skadronen på Bardufoss.

Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvarets mediesenter

Vil kjempe for Bardufoss

Bruun-Hanssen foreslår å legge ned flere steder i nord, samtidig som han varsler en styrking.

Andøya flystasjon foreslås lagt ned innen 2021 og flytte alt til Evenes. Kystvaktens base på Sortland legges ned og flyttes til Ramsund når dette blir «kostnadseffektivt».

Det er i dag 300 arbeidsplasser på Andøya flystasjon og 80 på Sortland.

Om Hærens Bell-helikoptre flyttes fra Troms, er det derimot fortsatt usikkert hva dette vil bety for Bardufoss flystasjon.

Påtroppende ordfører i Målselv, Nils-Ole Foshaug sier de går til politisk kamp for å beholde helikoptrene i Målselv.

– Målselv kommunestyre vil ta tak i dette straks. Vi vil invitere med og være i lag med resten av kommunene i Troms for å gi en tilbakemelding, sier Foshaug til NRK Troms.