– I noen ekstreme tilfeller kan landfast is holde oljen noe unna. Men olja går også inn under isen og blir vanskeligere å få tak i, sier Gulowsen.
Tviler på sikkerheten
Han har svært liten tiltro til at sikkerheten blir ivaretatt når russiske tankskip i år skal pumpe seks millioner tonn råolje over i møtende skip i Bøkfjorden i Sør-Varanger. En fjord det ofte danner seg is på om vinteren.
Det er selskapet Norterminal som har ansvaret for virksomheten.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Til tross for at Miljødirektoratet har kommet med sterke advarsler mot oljeomlasting vinterstid, har Klima- og miljødepartementet sagt ja. Eieren av Norterminal, Jacob Stolt-Nielsen, mener oljeomlasting på en islagt fjord er trygt.
– Is kan hindre landpåslag av olje, sier Stolt-Nielsen.
Dette mener Truls Gulowsen er bare tull.
– Det er utrolig at noen kan påstå at is knytta til oljevirksomhet i arktiske områder er en fordel. Is er tvert imot en enorm utfordring. Noe annet er bare tøys, sier Gulowsen.