NRK Meny
Normal

Artist langer ut mot SAS: – Hva betyr spesialbagasje for dere?

– Jeg ser han slipper den fra god høyde, og ned i vogna. Jeg går bort til han og sier at «det der VAR en gitar».

Petter Carlsen

GITAR: Petter Carlsen er kjent som både soloartist og som medlem av bandet Pil & bue. Han er ikke videre imponert over flyselskapene.

Foto: Kristian Sønvisen Bye

Da artist Petter Carlsen fløy fra Alta til Tromsø i går, fikk han øye på bakkepersonalet som løftet ut gitaren han hadde sendt med spesialbagasje.

Ifølge Carlsen var behandlinga instrumentet fikk – langt fra delikat.

– Jeg ser han slipper den fra god høyde og ned i vogna. Jeg går bort og sier at «det der VAR en gitar». Jeg blir bedt om å forlate stedet, men overraskende nok fikk jeg en kjapp beklagelse, sier artisten til NRK.

Dette er ikke første gang han opplever at instrumentet hans blir dårlig behandla av flyselskap.

– Jeg har sett det flere ganger fra vinduet i flyet. Det skjer nesten hver gang, og jeg synes det er respektløst. Jeg lurer på hva spesialbagasje egentlig står for. Jeg betaler for en tjeneste og så får bagasjen min en slik behandling, sier han oppgitt.

Petter Carlsen er klar med ny plate "Sirens" 19. september. Her tester han en ny gitar som han har fått lokalt i Alta.

VERDIFULL: Artist Petter Carlsen testen sin nye gitar til 27.000 kroner under forrige plateslipp.

Sjekker alltid gitaren først

Det første Carlsen pleier å sjekke når han kommer fram etter en flytur, er om gitaren fortsatt er hel.

– Det er ofte travelt før en konsert.Da blir det kort tid på å finne en erstatningsgitar, sier han.

Etter at Carlsen skrev på SAS sin Facebook-side har han fått støtte fra en rekke musikere som opplever det samme.

Les også: Fortviler over cellonekt på flyet – frykter instrument blir skadd

Infosjef Knut Morten Johansen i SAS

Infosjef Knut Morten Johansen i SAS sier de hele tiden jobber med at bagasje skal bli behandlet ordentlig. Men oppfordrer til god emballering av spesialbagasje.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Får ingen spesialbehandling

– Det er ikke noe hyggelig å høre. Jeg håper ikke dette har blitt skadet, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS.

Han forteller at spesialbagasje ikke blir behandlet penere enn annen bagasje.

– Spesialbagasje betyr at dette er bagasje som ikke er kurant på størrelse og fasong, og som ikke er tilpasset det vanlige sorteringsanlegget. I et fly ligger alt samla, og noe må ligge under det andre, sier Johansen.

Han sier at det er opp til passasjerene selv å emballere godset sitt godt. Håndteringa deretter er flyselskapets ansvar, sier han.

– Hvordan er instruksene til bakkepersonalet?

– Vi skal behandle bagasje skånsomt. Dette rammer passasjerer og deres reise, men det påfører også flyselskapene store kostnader, sier Johansen.

Carlsen på sin side sier at da han tok kontakt med SAS på Facebook, opplevde han at SAS fjernet eller skjulte det kritiske innlegget hans.

– Det provoserte meg nesten like mye, sier han.

Johansen sier de ikke har en slik policy på Facebook.

– Nei, vi er åpne for kritikk. Jeg kjenner ikke saken eller svaret han fikk, men noen kundehenvendelser er kanskje best på tomannshånd, sier Johansen.