Maler over berømt gatekunst: – Det er jo det som er meningen

For tre år siden overtok han et naust som holdt på å ramle fra hverandre. Nå maler Jørn Jensen over gatekunsten i Vardø for å sikre byggets framtid.

Street art Vardø

Denne veggen er nå malt over, og Vardø har dermed mistet sin døde hval. Jørn Jensen eier bygget, og mener gatekunsten nå har fått sin betydning - i og med at bygget blir pusset opp.

Foto: Magnus Gorter Voie

Det meste var knust og ødelagt i hovedbygget på den gamle servicekaien i Vardø da Jørn Jensen overtok eiendommen for tre år siden. Det 1.500 kvadrat store bygget var i så dårlig forfatning at det sto i fare for å ramle fra hverandre.

Streetart Vardø

Gatekunst i Vardø.

Foto: Torgrim Halvari

Nå er han i gang med oppussing, som i første omgang har dreid seg om å skifte de 80 knuste rutene og taket, samt bygge en arbeidsplattform for å få malt bygget.

Det store hvalskjelettet, kanskje et av Vardøs mest kjente gatekunstmalerier, malt av belgiske ROA i 2012, prydet fram til nylig veggen midt i innseilingen til Vardø.

Kunstverket er nå malt over.

Det var Finnmarken som først omtalte denne saken tidligere i sommer.

Skiftet alle vinduene på bygget

Gatekunsten som slo inn over Vardø sommeren 2012, og ble malt opp på nedslite husvegger og forfalte bygg, har dermed fått sin virkning, mener Jensen.

Jørn Jensen

Jørn Jensen.

Foto: Trine Vidunsdatter / NRK

– Jeg er en av få som har gjort det som var hensikten med gatekunsten.

– Som er hva?

– Å fjerne maleriet. Det betyr jo at det er skjedd noe positivt med bygget, sier han og legger til:

– Det er ikke slik at jeg har tatt en beslutning om at jeg skal male over den store hvalen på veggen. Men maleriet strekker seg over en vegg på 40 meter. Det er rundt 30 vinduer der, og hvalen er malt over platene som er satt inn der vinduene er knust. Så da jeg skiftet vinduene, forsvant 60 prosent av kunstverket, sier Jensen til NRK.

Fasade

Slik ser fasaden av naustet ut nå, etter at gatekunsten er malt over.

Foto: Trine Vidunsdatter

Koster millioner å redde bygget

Han anslår selv at bare arbeidet med å få reddet taket på hovedbygget vil koste én million kroner. Deretter gjenstår mye arbeid på de andre byggene på eiendommen, som består av et mottak, fryseri, kjølerom og trandamperi.

Til nå har han fått rundt 700.000 kroner i støtte fra offentlige instanser for å ta vare på byggene.

En gang i tiden var det yrende fiskerier her. Jensen er tydelig på at eiendommen ikke skal brukes til akkurat dét i framtiden, men vil heller ikke fortelle om det nå foreligger konkrete planer.

– Jeg ser et potensiale i denne eiendommen. Men hva? Mange spør meg, og selv om jeg har gjort meg noen tanker, kan jeg ikke svare på dette nå, sier han.

Mener kunsten kunne vært reddet

Torgrim Halvari er fotograf og journalist, og er født og oppvokst i Vardø. Han er kritisk til at det mest markante maleriet i Vardø nå er historie.

– Her har man malt over et kunstverk som er så viktig for Vardø. I dette tilfellet kunne man fint ha bevart kaien og bygget uten å ødelegge kunsten, sier Halvari.

For tre år siden inntok gatekunsteren «Pøbel» og en rekke andre kunstnere Vardø, for å bruke gamle nedslitte hus og kaianlegg som lerret.

Pøbel

Pøbel er artistnavnet til en mann fra Rogaland.

Foto: Torgrim Halvari

Målet var å gi nytt liv til gamle og ubebodde hus. I dag har eksperimentet, der 12 internasjonalt anerkjente kunstnere fra hele verden malte fisk, båter og mennesker på forfalte vegger, gjort at mennesker kommer fra hele verden for å se på gatekunst.

– Kan miste sin største attraksjon

Nettopp derfor mener Halvari at Jensens oppussing, som består i å male over kunstverket, bare er trist.

– De mest kjente magasinene i verden reiser til Vardø for å se på dette. Om alle hadde gjort som Jensen og malt over gatekunsten, ville Vardø mistet sin viktigste turistattraksjon.

– Er ikke det at gatekunsten forsvinner en del av selve gatekunstens fenomen?

– Jo, kanskje. Men om dette hadde vært mitt hus, ville jeg strukket meg langt for å bevare maleriet. Jeg som vardøværing synes det er synd og trist at kunsten er malt over, sier Halvari.

Usikker på effekten i Vardø

Streetart Vardø

Gatekunst i Vardø.

Foto: Torgrim Halvari

Jensen kommenterer kritikken fra Halvari slik:

– Han har ikke greie på hva han snakker om. Han vil vel heller ha et nytt vindu enn en plate i vindusåpningene? Jeg tipper at dette bygget ikke var blitt malt på 20 år, og selve malingen var også i så dårlig stand at selve kunstverket var begynt å forfalle, sier Jensen.

– Har gatekunsten vært positiv for utviklingen av byen?

– Det har vært stor oppmerksomhet rundt kunsten, og mange har kommet hit for å se på gatekunsten. Sånn sett har det vært positivt, ja. Men om det har bidratt til utvikling? Det er jeg usikker på.

Forsvinner bygget, forsvinner kunsten

Gatekunst i det offentlige rom er tema for et seminar under de norsk-russiske kulturdagene i september, som foregår i Kirkenes, Vardø og Vadsø.

Franziska Kraiczy i kunstkuratorgruppen Pikene på Broen i Kirkenes er kjent med debatten i Vardø, og det faktum at den store hvalen nå er malt over.

– Vi skal diskutere hvordan slik gatekunst bidrar til en positiv utvikling. Vi ser til Vardø, der samtidskunsten nå har fått sin plass i byrommet. Men gatekunsten forsvinner etter hvert. Det er en del av gatekunstens natur. I tilfellet med den store hvalen ville jo dette bygget en dag rast sammen uten oppussing. Da ville jo også kunsten forsvunnet, sier Kraiczy.