– Jeg er veldig bekymret for fremtiden og lærerdekningen i Finnmark, sier Tore Nesheim, assisterende instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø (UiT), campus Alta.
– Da tenker jeg spesielt på lærerdekningen utenfor Alta-området. Der er det et problem allerede, og det er voksende.
Det er ikke bare i Finnmark det mangler lærere. I media dukker det stadig opp overskrifter som«Frykter alvorlig lærermangel i Norge» og «Vil mangle 23.000 lærere i 2020». Nå er det ikke nødvendigvis riktig så ille som den siste overskriften antyder, men tall fra Statistisk sentralbyrå viser at vi i 2040 vil mangle fire tusen lærere på landsbasis.
– Vi ser jo at dette er en nasjonal trend, og sånn sett har den ikke slått inn sterkere i Finnmark enn andre steder, sier Nesheim.
– Men vi stiller med et dårligere utgangspunkt, fordi vi har et etterslep.
Ønsker desentralisert utdanning
Bjørnar Mjøen, nestleder i utdanningsforbundet i Finnmark, mener et av virkemidlene som kan bedre rekrutteringen er en mer desentralisert utdanning, slik at lærerspirer ikke nødvendigvis må reise til en by langt unna for å ta utdanning.
– Det er et potensial for bedre studentrekruttering fra områdene rundt i om i Finnmark, sier han.
– Men de som vil ta lærerutdanning må også få et tilbud lokalt.
Han får støtte fra Tore Nesheim.
– Jeg tror desentralisert utdanning har vært helt avgjørende for den dekningen man tross alt har klart å oppnå i nord, sier han.
Fikk flere søkere
Nesheim forteller at de tidligere har forsøkt et mer desentralisert tilbud til unge og voksne i Finnmark, noe de opplevde som vellykket. Men rekrutteringen var ikke så god som de håpte.
– Vi så riktignok en betydelig økning i søkere til disse studietilbudene, men vi så samtidig at det var mange av disse som ikke var kvalifiserte. Delvis på grunn av de nye kompetansekravene, sier han.
– Da tenker jeg at det er et potensial til å få til økt studentrekruttering fra områdene rundt omkring i Finnmark. Men det må gjøres en jobb, og den tror jeg må gjøres lokalt.
– Når er vi fornøyde med lærerutdanningen. Og blir vi noen gang det?
– Jeg tror aldri vi vil bli det. Dette er verdens viktigste yrke, og da er det alltid noe å gripe fatt i, sier Nesheim.
– Men akkurat nå er det antallet studenter som er det store problemet.