Flyseteavgiften er en av saken som skal behandles i regionrådsmøtet mandag. Daglig leder for Vest-Finnmark Regionråd, Raymond Robertsen, har innstilt at man bør si nei til flyseteavgiften.
– For omtrent 15 år siden kostet flybillettene til Oslo på det billigste 3000 kroner fra Alta og Kirkenes. Det er en tid vi ikke ønsker tilbake, sier han.
Frykter kutt i tilbudet
– Flyselskapene har varslet at ved innføringen av flyseteavgiften er det noen ruter som kommer til å bli kuttet. Mange av de rutene er dessverre i Nord-Norge, sier han.
– Men dette er jo et miljøverntiltak, er ikke regionrådet villig til å ta et tak for miljøet?
– Miljø er viktig. Men miljø gjøres når man har et alternativ. På østlandet har man mulighet til å bruke tog som er et mer miljøvennlig tilbud enn fly. Men i Finnmark er det helt umulig. Reiseavstandene er stor og det er ingen jernbane i Nord-Norge, sier Robertsen.
Venstre sitt forslag
Det var Venstre som forslo en flyplassavgift. De fikk gjennomslag for det i budsjettavtalen sammen med KrF og regjeringspartiene og beløpet ble satt til 88 kroner per billett.
Avgiften gir staten én milliard kroner i økte inntekter i 2016, og er et viktig gjennomslag for Venstres krav om et grønt skatteskifte.
– Det er stor fare for at prisene kommer til å gå opp. Mer enn bare avgiftene. Det kommer befolkningen og næringslivet i Finnmark til å merke hardt. Man tenker nok miljø og i andre deler av landet har man mulighet til å ta andre transportmidler, men det har vi dessverre ikke i Finnmark og Nord-Norge, sier Robertsen.
Ikke lokal støtte for avgiften
Terje Soløy, leder for Finnmark Venstre, forteller at fylkespartiet ikke er helt samstemte med Venstres sentrale syn i saken. Han deler bekymringen til Robertsen i regionrådet.
– Hvis det blir slik at flyseteavgiften går ut over oss som bor i distriktene, blir det fullstendig feil. Vi kan vel trygt si at Widerøe er som trikken vår. Finnmark Venstre er ikke enig i flyseteavgiften, sier han.