Hopp til innhold

Flypassasjeravgiften: – Kampen er ikke tapt

Ordfører Hans-Jacob Bønå i Vadsø håper på omkamp om flypassasjeravgiften.

Dash 8-fly

Flypassasjeravgiften øker prisen på reiser med 88 kroner per billett. Det kan bli mye penger for familier og næringsdrivende, mener ordfører Hans-Jacob Bønå i Vadsø.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

1. juni ble den omstridte flypassasjeravgiften innført. Det betyr at alle avganger fra norske lufthavner får en ekstra avgift på totalt 88 kroner.

– Vi er jo bare nødt til å tåle denne avgiften. Men det er jo ikke hyggelig for oss som bor ekstra langt fra det sentrale østlandet å bli påført en ekstra reiseavgift, sier Hans-Jacob Bønå, ordfører i Vadsø.

Vadsø-ordfører Hans-Jacob Bønå

Hans-Jacob Bånø, ordfører i Vadsø

Foto: Trine Vidunsdatter / NRK

Han er bekymret over hva slags effekt avgiften vil få for folk i Finnmark.

– Ditt eget parti, Høyre, har jo også gått inn for dette. Hvorfor fikk dere ikke overtalt regjeringen til å gå bort fra denne avgiften?

– Nei, jeg kan ikke svare deg på hvorfor de ikke gjør som vi sier. Vi skulle selvsagt ønsket at de hadde hørt mer på oss her.

Widerøe

Flere har vært bekymret for at ruten mellom Vadsø og Tromsø skal legges ned på grunn av flypassasjeravgiften. - Det er for tidlig å si, sier Silje Brandvold i Widerøe.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Små marginer i flybransjen

Flere har vært bekymret for at flyruter vil forsvinne på grunn av avgiften. Silje Brandvold, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, mener imidlertid at dette er for tidlig å si.

Silje Brandvoll

Silje Brandvold, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe

Foto: Trygve Andreassen / NRK

– Det vi vet, og som vi kan si med stor sikkerhet, er at dette betyr at vi må redusere kapasiteten på de kommersielle rutene, sier hun.

– I verste fall betyr det at hele ruter forsvinner. Men hvilke det gjelder, og om det er i Finnmark, det er altfor tidlig å si.

Hvorfor betyr 88 kr så mye for lønnsomheten på rutene deres?

– 88 kroner høres lite ut, men vi tjente i snitt 22 kroner på våre kommersielle ruter i fjor. Da er et påslag på 88 kroner mye. Marginene i denne bransjen er veldig, veldig små.

Fly i storm

I Nord-Norge er mange avhengige av fly på grunn av lange avstander og mangel på transportalternativer som tog.

Foto: Arnstein Jensen / NRK

– Burde vært fritak for Nord-Norge

Problemet for flyselskap og forbrukere, ifølge Brandvold, er at en overnatting eller bytte av flyselskaper, vil utløse en dobbel avgift.

Det blir fort mye penger av det, mener Bønå. Både for næringsliv og familier. Han mener det burde blitt tatt hensyn til de spesielle forholdene i nord.

– Da denne avgiften ble lansert ble det sagt at det ikke var så farlig, for man kunne jo bare velge tog. Vi ser jo litt problemet med den valgfriheten her i Nord-Norge, sier han.

– Vi føler fortsatt at det burde blitt gjort noen fritak for Nord-Norge og for de delene av landet som ikke har noe togtilbud.

– Er det noe man kan gjøre nå, eller er dette en tapt kamp?

– Kampen er ikke tapt, det bare ikke mulig å stoppe dette nå, sier Bønå.

– Men det betyr jo ikke at det som er umulig i dag også vil være umulig i fremtiden.