Når frostnettene setter inn og høstregn plutselig blir til is, starter bileiere, bensinstasjoner og dekkhotell sin årlige kamp mot klokka. For vinteren kommer alltid som julekvelden på kjerringa. I noen deler av landet er det tid for å skifte til vinterdekk.
Hos daglig leder i Stål og Gummi AS Geir Frode Sletten er det hektisk.
– Akkurat nå har jeg 35 biler som venter. Flere kom før åpningstid klokken halv åtte, sier han.
Sletten forteller at de har merket en kraftig økning de siste årene på at flere vil ha dekkene på hotell.
– Vi har omtrent 450 inne på dekkhotell, og det er maks kapasitet hos oss, sier han.
Dårlig tid og plass
Mange har dårlig lagringsplass hjemme. Det er én av årsakene til at dekkhotell har tatt helt av. I dag er det rundt fire hundre av dem rundt om i landet, og antallet har økt kraftig de siste ti åra, sier Nils Sødal kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det er også en trend i dag at vi er mer villige til å betale oss ut slike typer jobber sier Sødal. Mangel på tid og plass er to faktorer som gir gode tider for dekkhotellbransjen.
– Vi er stadig mer presset på tid i hverdagen. Da vil man gjerne kvitte seg med en del oppgaver som man har mulighet til, sier han.
– Så er det rett og slett av hensyn til komfort at man gjør det. Folk synes det er veldig greit å sette bort hjulskift, stell og lagring av dekk, sier han.
Vil ikke gjøre det selv
Sletten i Alta er langt på vei enig med Sødal i NAF om at mangel på plass og tid er hovedårsaken til at folk setter bort dekkskiftet.
– De nye bilene gjør det også vanskeligere for skifting, sier han.
På Shell-stasjonen i Kirkenes har de i likhet med alle andre som driver dekkhotell i Norge fått mer og mer å gjøre de siste årene. Folk kvier seg for å skifte dekk selv, sier Knut Rollstad.
– Det er veldig enkelt bilhold. Du bare leverer bilen din så får du den tilbake med dekke på. Vi kontakter deg hvis dekkene er slitte, sier han.