Normal

Truer med å legge ned fiskebruket i Akkarfjord

SV ber Finnmark fylkeskommune om å sette inn «MS Hornøy» i trafikk igjen etter at fiskebruket i Akkarfjord nå truer med å stenge på grunn av transportproblemer.

Ann Kristin Kvalsvik

Ann-Kristin Kvalsvik lever av å eksportere fisk fra den veiløse bygda Akkarfjord i Finnmark, men truer nå med å legge ned. Hun mener de nye hurtigbåtrutene til Finnmark fylkeskommune sakte kveler bedriften hennes.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Kritikken har haglet mot Finnmark fylkeskommune siden de nye hurtigbåt-, ferje-, og bussrutene ble lansert fra nyttår.

Nye gassferger klarer ikke legge til kai, busser kjører tomme rundt i de større byene og hurtigbåtene har ikke lenger kapasitet til å frakte fisk fra brukene.

Til kai i Akkarfjord

Hurtigbåten legger til kai i Akkarfjord. De nye båtene som går til fastlandet har ikke nok godskapasitet for å få fraktet all fisken fra bruket i Akkarfjord.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

I dag gikk Ann-Kristin Kvalsvik, daglig leder ved fiskebruket i Akkarfjord ut med beskjed om at hun vil anbefale styret å stenge driften.

Tidligere i vinter advarte Kvalsvik mot at det kunne bli tøft for bedriften. Styret i Johan Kvalsvik møtes 3. juni.

– Tøft og vanskelig å drive

Det var iFinnmark.no som først omtalte denne saken.

– Det har vært tøft og vanskelig å drifte fiskebruket Johan Kvalsvik AS i år på grunn av omleggingen av hurtigbåtene og fjerningen av «MS Sørøy». Godsbåten er ikke kompensert med flere anløp og/eller særlig større hurtigbåt slik vi hadde forstått det da vi til slutt aksepterte at «MS Sørøy» ble tatt fra oss. I tillegg fjernet fylkestinget muligheten til at hurtigbåten kunne gå en ekstra tur når den ikke hadde plass til all fisken på en tur.

– Daglig leder foreslår å stenge med de konsekvenser det får for ansatte og fiskerne i området, skriver hun i en epost som tirsdag ettermiddag ble sendt til flere medier.

Men SV har en løsning

Ingrid Petrikke Olsen, saksansvarlig Finnmark SV, sier løsningen på problemene fiskebruket i Akkarfjord opplever ligger til kai i Hammerfest.

– Løsningen er enkel, og det er å sette inn «MS Hornøy», som i dag er reservebåt i Boreal, i trafikk – denne båten har langt bedre godskapasitet, sier Olsen.

Ingrid Petrikke Olsen

Ingrid Petrikke Olsen, saksansvarlig Finnmark SV.

Foto: Finnmarkssykehuset

– Det er ingen politikere eller byråkrater som ønsker at Akkarfjord og andre steder i Sørøy-bassenget skal lide under dårlige samferdselsruter og sende mennesker ut i arbeidsledighet. Alle politikerne i Finnmark, og særlig fylkespolitikerne, må nå se de store linjene i denne saken.

– Har det gått prestisje i denne saken?

– Det vet jeg ikke. Men det er oppstått en knute som alle har ansvar for å løse opp. Jeg sier ikke at «MS Hornøy» skal gå denne ruta til evig tid, og det gjelder å være fleksibel. Men akkurat nå er dette løsningen. Det er bare å bestemme seg, sier Olsen.

Bakken vil ikke legge ned fiskebruket

Utvalgsleder for samferdsel Geir Ove Bakken (Ap) sier fylkespolitikerne skal drøfte utfordringer med lavere godskapasitet på hurtigbåtene når hovedutvalget for kultur og samferdsel møtes førstkommende torsdag.

– Overgangen fra gamle ruter har vært veldig krevende. Jeg ser at kapasiteten ikke er god nok i enkelte områder. Vi får se om vi greier å gjøre noe.

– Er det alvorlig når et fiskebruk truer med å legge ned på grunn av dårlige muligheter for frakt av fisk?

– Vi har ingen ønsker om å legge ned noen som helst fiskebruk i Finnmark i det hele tatt, sier Bakken.

Geir Ove Bakken

Utvalgsleder for samferdsel Geir Ove Bakken (Ap) vil forsøke å finne en løsning på problemene blant annet fiskebruket i Akkarfjord nå opplever.

Foto: Stian Strøm