Får kritikk for provoserende festivalplakat

Den kommende plakaten til Varangerfestivalen setter sinnet i kok hos mange. Det ligner mer på terrorisme enn en musikkfestival med glede, sier kritikerne.

plakat 2017

Den foreløpige plakaten ser slik ut, der folkene er bevæpnet med lighter, finlandshette og instrumenter.

Foto: Varangerfestivalen

«Direkte støtende. En grusom plakat. Dyster. Ekkel. Feil med tanke på terrorhendelser i det siste. Umusikalsk. Bare å finne fram balaklava, finlandshette og Zippo-lighter, regner med det er festivalantrekket. Assosiasjoner til IS og IRA.»

Slik er mange av reaksjonene på Facebook, etter at Varangerfestivalen har sluppet små hint om den nye festivalplakaten. Med manifest og en geriljahær vil festivalen ta kampen mot myten om Vadsø som «død by».

Ingjerd Tjelle driver økoturisme på Ekkerøy

Ingjerd Tjelle jobber med turisme i Vadsø kommune. Hun mener Varangerfestivalens markedsføring er feilslått.

Foto: Kristin Bu Mørch / NRK

Ingjerd Tjelle er reiselivsaktør i Vadsø, og er opptatt av omdømmet til byen, regionen og festivalen.

Hun ble overrasket over at dette er måten festivalen presenterer seg på.

– Folk klarer ikke å identifisere seg med festivalens geriljakrig. Folk kjenner det ikke igjen. Det er nok å se på reaksjonene: det er ingen som vil henge opp plakatene i butikkvinduet, eller kjøpe festival-T-skjortene. All ære for forsøket, men jeg tror ikke de lykkes når det er så stor motstand, sier Tjelle.

Her kan du se videoen:

Tar tilbake makta

Plakaten er en del av årets festivalprofil, hvor en fiktiv gerilja, VA17, skal knuse myter med musikk. Det er kommet både video, og et manifest:

At gardinene er rullet ned, er en metafor for mytene om Vadsø, forklarer festivalsjef Robert Lundgren.

– Vi er lei av å høre at byen vår er død, vi skal ta tilbake definisjonsmakten og brenne metaforen om gardinene. Vi skal vise at det skjer ting her, og at vi virkelig er cutting edge når det kommer til kultur, sier Lundgren.

Han forstår at reaksjonene har kommet, men synes det er bra at folk debatterer og viser eierskap til festivalen.

– Hvis ingen hadde reagert, hadde vi feilet totalt. All kunst handler til syvende og sist om å vekke reaksjoner.

Robert Lundgren

– Vi vil endre omdømmet til Vadsø. Og vi er ikke ferdig. Bildene som er delt er bare en skisse av en plakat, en sniktitt. Det kommer mer, lover festivalsjef Robert Lundgren.

Foto: Roger Manndal

– Gi «f» i myter

Ingjerd Tjelle sier hun har forståelse for at de ønsker å avlive gamle myter, men mener «kampanjen» heller er med på å opprettholde dem.

– Kan vi ikke gi faen i myter? De fokuserer på det, og står med lighter og finlandshette. Kunne vi ikke gjort det med humor og farge? I disse tider med mye terrorfrykt, er det kanskje ikke helt rett timing, mener Tjelle.

Dette er fiktivt, påpeker festivalsjefen kjapt.

– Vi er ikke bunn seriøs om at vi har startet en gerilja. Hvor mye skal det som skjer i omverdenen legge bånd på den kunstneriske friheten? Hvis vi legger bånd på oss, har dem vunnet, sier Lundgren.

Varangerfestivalen 2017

Festivalen markedsfører seg slik. Dette er ikke det endelige produktet, men et skjermbilde fra videoen som blir brukt til å vise temaet til festivalen.

Foto: Varangerfestivalen