Av Bård Wormdal
Mindre skip skal etter planen gå i skytteltrafikk mellom Kvitsjøen og Vadsø og laste over i skip som har en størrelse på opptil 300 000 tonn.
Ordfører i Vadsø, Hauk Johnsen, sier planen er at terminalen skal være i virksomhet allerede neste år.
Omlasting
Kaia vil bli anlagt rett ut i fjorden. På den ene sida skal de små tankerne i skytteltrafikk mellom Kvitsjøen og Vadsø ligge. De skal fylle oljen direkte opp i større skip på den andre siden av kaia. Skip som siden skal gå til Rotterdam og andre store vestlige oljehavner.
På grunn av grunnforhold og at supertankere skal kunne legge til vil kaia bli opptil 300 meter:
Forskningsstiftelsen SINTEF i Trondheim har laget en faglig vurdering. Det viser seg at vind og bølgeforhold er betydelig bedre i Paddeby enn noen kilometer lengre ut i fjorden. Dybdeforholdene er også gunstige for en industrietablering i Paddeby.
Flere byggetrinn
Byggetrinn to er å mellomlagre oljen på land. Planen er da å kunne lagre en halv million tonn, enten i nedgravde tanker eller tanker på bakken. Utbyggerne - en ikke navnitt russisk-canadisk samarbeid - mener området mellom sjøkanten og riksveien på hele Paddebysletta kan bli for lite, og utbyggerne har derfor også sagt seg villige til å være med å betale en flytting av riksveien på denne strekninga lengre inn på land.
Hemmelighold
I følge ordføreren mener utbyggerne det er billigere med omlastning på norsk side enn på russisk side. Årsaken er både mindre havneavgifter og mindre byråkrati.
Hvem som står bak dette prosjektet er fortsatt en godt bevart hemmelighet. Ordfører Hauk Johnsen sier han er bedt av aktøren å ikke opplyse navn av konkurransehensyn.
Skipsmeglingsselskapet Platou sitt avdeling i Moskva har på oppdrag av de russisk-canadiske interessene bedt Barlindhaug utrede planene. Men det har ikke vært mulig verken hos Platou eller Barlindhaug å få opplyst nærmere hvem som står bak planene.