NRK Meny
Normal

Dette skal hindre jordras på norske veier

Resirkulert glass gjør norske veier tryggere og hindrer jordras over hele landet.

Glass til gjenvinning

Denne glasshaugen skal bli til såkalt glasopor, som brukes til fyllmasser langs norske veier for å forhindre jordras.

Foto: Alf Harald Martinsen / NRK

Resirkulert glass bidrar til å gjøre norske veier sikrere.

Raset i Sørkjosen i helga stengte E6 i to og et halvt døgn. Det har også gått jordras andre steder i landet, som Vaksdal i Hordaland hvor E16 ble stengt i halvannet døgn og jernbanelinjen ble utsatt.

Men glass som fyllmasse har egenskaper som gjør at man kan unngå dette.

Dag Arne Nikolaisen

Arne Dag Nikolaisen resirkulerer syltetøyglassene sine, men blir overrasket når han får høre at de ender opp under veien.

Foto: Alf Harald Martinsen / NRK

– Vi bruker denne løsningen fordi vi ikke ønsker å belaste grunnen så mye at vi får utglidning og slike ras, sier prosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen.

– Ante ikke det endte opp langs veien

Arne Dag Nikolaisen står og resirkulerer glassflasker og syltetøyglass på søppelplassen i Alta, som mange gjør hver uke over hele landet.

– Dette havner vel til gjenvinning? svarer han når han får spørsmål om han vet hvor disse vil ende opp til slutt.

Det mange ikke vet er at alle syltetøyglass og vinflaskene vi møysommelig stapper i konteineren, kommer tilbake som kostbar fyllmasse til veibygging landet rundt
–da som glasopor.

– Er ikke det der kork? Den var fryktelig lett, sier Arne Dag når han får se hva syltetøyglassene hans kommer tilbake som.

(Saken fortsetter under bildet.)

Glasopor

Glasoporen ser ut som små grå murbiter og veier svært lite, dette gjør den godt egnet til fyllmasser for å forhindre ras.

Foto: Anita Føleide / NRK

– Vi gjør veien så trygg som vi overhodet kan

Glasoporen ser ut som små grå murbiter og veier svært lite. Men disse små bitene er

Torgeir Dahle

Prosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen ved veien i Kåfjord, utenfor Alta.

Foto: Alf Harald Martinsen / NRK

det som holder veiene på plass der grunnen har fare for å skli ut.

Prosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen overvåker nå arbeidet i et område der det er påvist store mengder med leire. Her byttes leiren ut med fyllmasser laget av nettopp dette resirkulerte glasset som er fylt med luft.

– Det vi gjør her er at vi masse-utskifter, vi tar all leiren vekk så legger vi et geo-nett oppå før vi legger glasopor på.

Den lette massen gjør sjansene mindre for at veien skal skli ut.

Glasopor

Store hauger med glasopor-biter står klar for å gjøre E6 tryggere for ras.

Foto: Alf Harald Martinsen / NRK

– Det er glass som det er fylt luft i, så man får en fraksjon mellom 10 - 60 millimeter. Det gjør massen lettere, så når vi fyller på nye masser nå blir det mindre belastning enn det var tidligere, sier Dahle mens maskinene fyller på glass-massen der leiren nå tidligere.

– Hvor trygg blir veien her nå med dette?

– Vi gjør den så trygg som vi overhodet kan gjøre den, hundre prosent kan vi ikke være uansett, presiserer prosjektlederen i Statens vegvesen.