1. Turistmagneten Nordkapp-platået.
De siste årene har turistene i stadig større antall flokket seg rundt stålglobusen på Nordkapp-platået. I gjennomsnitt besøker 270.000 tilreisende stedet, noe som hvert år genererer billettinntekter på minst 50 millioner kroner til Rica Eiendom og den svenske hotellkjeden Scandic. Dette kommer i tillegg til inntekter fra Nordkapp-hallen.
Den 307 meter høye, bratte klippen i Nordkapp kommune er ofte omtalt som det nordligste punktet i Europa, og er Norges tredje mest besøkte turistattraksjon.
I virkeligheten er det nordligste punktet Knivskjellodden. Odden ligger 4 kilometer vest for Nordkapp-platået og stikker 1600 meter lengre ut i havet.
Samtidig er det verdt å nevne at det nordligste fastlandspunktet i Norge heter Kinnarodden, og ligger midt på kommunegrensen mellom Gamvik og Lebesby.
2. Hvem eier Nordkapp-platået?
Området tilhører allmennheten, og leies ut til Rica Eiendom og den svenske hotellkjeden Scandic gjennom grunneieren; Finnmarkseiendommen, FeFo.
Dette kommersielle partnerskapet har de siste årene betalt en årlig festeavgift på rundt 75.000 kroner til FeFo.
3. Hvorfor kan et område som tilhører alle leies ut til en aktør?
For å forklare dette, må vi begynne med begynnelsen.
I 1928 ble Nordkaps Vel stiftet av hurtigruteselskapene Bergenske, Nordenfjeldske og Vesterålen damskipselskap. Med seg på eiersiden hadde de tre reisebyrå og Finnmark Turistforening. Statsskog ga Nordkaps Vel konsesjon til å leie Nordkapp-platået i 30 år, men en årlig leiesum på kr. 100,-
I 1958 ble avtalen fornyet, og nå kom det inn en rekke nye reiselivsaktører på eiersiden, inkludert sju mindre rederi fra Stavanger i sør til Finnmark i nord. I tillegg besto eierskapet av blant annet SAS, Nordnorsk Hotelldrift og Mack Ølbryggeri. Største aksjonær var Statens Hotellfond. Nordkapp kommune var femte største aksjonær. Aksjekapitalen ble utvidet for å finansiere byggingen av en restaurant på Nordkapp-platået. Den sto ferdig i 1959, med en prislapp på kr. 457.875,-
Veien til Nordkapp var det kommunen selv som sto for. Etter å ha fått nei fra myndighetene, tok kommunen opp lån og bygde 22 kilometer vei. Pengene fikk de tilbake gjennom bompenger, og i 1974 var veien nedbetalt.
Lokalpolitikerne anbefalte at det fra nå av skulle være gratis å kjøre til Nordkapp-platået. Men, ifølge professor emeritus Knut Bjørn Lindkvist (som skal skrive bok om Nordkapp-platåets historie), valgte Nordkaps Vel å kreve inn bompenger som inngangsbillett til turistattraksjonen.
I 1993 signerte Nordkaps Vel fra seg leieavtalen med Statsskog. Den ble overtatt av et nytt selskap, ANS Nordkapp 1990. Dette selskapet fikk fornyet leiekontrakten i fjor, og eies av selskapet Nord-Norsk Hotelldrift, et selskap som igjen er eid av Rica Eiendom Holding, som igjen er eid av JGR Holding, der største eier er Kristin R. Juul Møller, Snarøya.
Hotellkjeden Scandic har enerett til å kreve inn besøksavgift på Nordkapp-platået, og har hatt dette siden 2014.
Rica Eiendom, som administrerer festeavtalen på vegne av Rica og Scandic, sier at de ikke har avdekket at det er i strid med konkurransereglene i EU å inngå en festeavtale.
4. Hva sier Scandic selv til monopolsituasjonen?
Scandic selv mener at pengene de tar for at folk skal kunne ta stilige selfies ved landemerket er berettiget.
Dette skriver administrerende direktør, Svein Arild Steen-Mevold i et leserinnlegg:
«På Nordkapp har Scandic 33 helårs arbeidsplasser og 75 årsverk. Det gjør Scandic til en av kommunens største arbeidsgivere. Inngangspengene som Scandic krever inn på platået er nødvendig for å opprettholde drift og arbeidsplasser hele året. I tillegg foreslår Rica Eiendom og Scandic et nytt fond på fem millioner i året for å bidra til fortsatt bærekraftig utvikling og bevaring av Nordkapp.»
5. Da er vel alt okei?
Ikke alle er like fonøyde med monopolsituasjonen på Nordkapp. Hurtigruten vil ha slutt på eneretten til Rica og Scandic, og har klaget både Nordkapp kommune og Finnmarkseiendommen (FeFo) til EFTAs overvåkingsorgan ESA, som passer på at Norge og de andre EFTA-landene Island og Liechtenstein følger EØS-avtalen.
– Dagens situasjon på Nordkapp der en privat aktør får sette opp bom, kontrollere tilgangen og drive monopol på en av Norges største naturattraksjoner, er ikke bare hinsides all fornuft, det er også ulovlig. Dette er et brudd på EUs regler om fri konkurranse, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten til NTB.
6. Hvorfor får ikke Nordkapps innbyggere mer igjen for denne gullkalven?
Det eneste verktøyet innbyggerne har, er en områdeplan som skal vedtas i kommunestyret førstkommende torsdag.
Ifølge SVs gruppeleder Jan Olsen er det fullt mulig å vedta en regulering som åpner for offentlig forvaltning, altså stanse kommunens eget forslag om å privatisere hele fjellplatået.
7. Er de andre politikerne enige i at kommunen bør få en større del av kaka?
Dette er det litt vanskelig å svare på, da politikerne i kommunen og Scandic har hatt en rekke hemmelige møter.
Klassekampen omtalte nylig hemmelige møter mellom Nordkapp kommune, Rica Eiendom og Scandic. I august 2018 møttes partene i Oslo, der kommuneledelsen kom til møtet med planer om å omregulere deler av Nordkapp-platået til offentlig område.
I desember var det et nytt møte, og i februar i år gjorde kommunen helomvending.
Nå ønsket de å helprivatisere området. Referat fra møtene finnes ikke, og innholdet er heller ikke med i offentlige, kommunale dokumenter.
De to møtene i Oslo er bare en liten del av den utstrakte kontakten kommunen har holdt med hotelltoppene i Scandic og Rica, skriver avisen. I juli i fjor dro en gruppe fra kommunen og Scandic på tur til Nordkapplatået. Etter befaringen satt de i møter på Scandic i Honningsvåg. Mellom august og desember var det dessuten tett kontakt mellom kommunen og Scandic og Rica.
8. Hva skjer nå?
Torsdag skal altså kommunestyret i Nordkapp avgjøre om fjellplatået skal åpnes for offentlig forvaltning. Utfallet opptar både aktørene som vil tjene penger, og også alle som mener tilgang til norsk natur bør fortsette å være gratis.