Hopp til innhold

Denne Petter Smart-boksen kan redde liv

Små kamerabokser over hele landet har revolusjonert redningsoppdrag fra lufta. Mannen bak de smarte boksene er luftambulansepilot selv.

Værkameraboks

I denne boksen er det tre speilreflekskameraer som tar bilde hvert 15. minutt. Det er også et barometer for å måle lufttrykket.

Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Varmt og tørt inne i en liten aluminiumsboks sitter tre speilreflekskameraer og et barometer for å måle lufttrykk.

Boksen kalles for flygernes nye øyner og gir forsvaret, luftambulansen og politihelikoptre informasjon om været på steder de tidligere ikke hadde noen værinformasjon ifra.

– Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra alle brukerne. De sier at det er som å slå på lyset for å se hvordan været egentlig er, sier Jens Fjelnset.

Jens Fjelnset

Jens Fjelnset har jobbet i flere år som pilot hos luftambulansen. Han er mannen bak værkameraboksene.

Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Fikk ideen på jobb

Han jobber som pilot i Norsk Luftambulanse og fikk for tre år siden ideen om hvordan han kunne få bedre oversikt over været før han la ut på redningsoppdrag.

På basen i Ål i Hallingdal går alarmen, og som vanlig bruker han offentlige webkamera i området for å kartlegge området han skal fly i.

Dette er bilder han ikke vet når er tatt, og som mange ganger er for mørke.

– Da tenkte jeg at jeg skulle lage et webkamera ut ifra et speilreflekskamera som kunne fjernstyres slik at man fikk lyssterke bilder også på natta, forteller Fjelnset.

Det som startet som et prøveprosjekt med én eneste værkameraboks i Hallingdal, har nå blitt til 49 bokser over hele landet. Og det kommer 20 til før året er omme.

Nordlys over Andørja

Også når det er helt mørkt tar kameraboksene gode bilder, som her ved Andørja.

Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Kan kutte flytiden på opptil en time

God kvalitet på bildene, også når det er dårlige lysforhold, gjør det mulig for pilotene å raskt få oversikt over været i området boksen er plassert.

– Det gjør at vi kommer oss fram på raskest mulig måte. Nå setter vi riktig kurs og velger riktig rute allerede fra starten av, sier Fjelnset.

Dermed unngår piloten å fly inn i et område med dårlig vær, som betyr at luftambulansen må snu og fly rundt uværet for å komme seg fram.

Værkameraboks på skur

Kameraboksene er plassert både høyt og lavt i hele landet, som for eksempel på et lite skur.

Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse

I et land med lokalt og variert vær kan informasjonen fra de små boksene bety at luftambulansen kommer mye raskere fram, noen ganger kan det være snakk om en hel time.

De skal kartlegge hele landet etter at alle 69 boksene er i drift før nyttår for å se hvor det fortsatt er behov for flere bokser.

– I Finnmark har vi for eksempel bare to bokser, og det holder i utgangspunktet ikke for det store fylket, sier han.

– Suverent verktøy

Hver boks koster rundt 100.000 kroner. Den lave kostnaden har vært viktig for at prosjektet har blitt så vellykket som det er i dag, mener Fjelnset.

– Det handler om penger om hvor mange bokser det skal bli framover, for dette er fullfinansiert av Norsk Luftambulanse.

Bildene og all annen værinformasjon pilotene trenger er kun et tommeltrykk unna på et nettbrett eller en mobiltelefon.

Statsmeteorolog Siv Dearsley har jobbet tett sammen med Fjelnset om prosjektet, og sier kameraboksene er et suverent verktøy.

– Systemet er skreddersydd for å beskrive værforhold når det er mørkt, skyet eller dis. Store deler av landet er mørkt store deler av året, sier hun.

Himmeltind

Kameraboksene gir god oversikt på skyer og andre værforhold, også når det er mørkt som her ved Himmeltind utenfor Leknes i Lofoten.

Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse