Det er medlemsbladet til Norges Automobil-Forbund, Motor, som har stått for kåringen av Norges beste veimat. 120 spisesteder var nominert (se lista), og en fagjury på fire sendte Trattoria Capri helt til topps.
– Vi er innovative. Vi har mikset kulturer og ikke holdt oss stil de tradisjonelle, men våget å lage en ny type mat, sier en stolt og glad Deniz Bardakci til NRK.
Han er daglig leder for restauranten, som han driver sammen med sin bror Bill. Maten er langt på vei italiensk-inspirert, men lokale råvarer som rein og laks er mye brukt.
Pengelens og kreativ
Varangerbotn er kommunesenter for en av landet minste kommuner, Nesseby med bare 954 mennesker. Men markedet er større enn om så: E6 går gjennom stedet, som er et knutepunkt mellom Kirkenes, Tana og Vadsø. Derfor satset Denis Bardakci på å gjenåpne spisestedet for snart fire år siden.
– Jeg har gått inn i det litt blind, litt naiv, litt dum. Men det hjelper av og til å være litt dum. Man kan ikke planlegge alt, sier han til NRK
– Jeg hadde masse drømmer, men ingen penger. Denne restauranten var lagt ned, men alt var klart til å starte opp. Den trengte bare friskt blod og en innovativ personlighet. Jeg fant de egenskapene i meg selv, sier Deniz – karakteristisk ubeskjeden og unorsk.
Har teft
Vertens hjertelige tilstedeværelse er utvilsomt en medvirkende årsak til at suksessen for Trattoria Capri. Deniz tar imot nye gjester som om de var gamle venner, og nøler ikke med å komme med tydelige anbefalinger.
– Jeg ser hvem gjesten er og tilpasser maten. Den er litt personlig, sier Deniz.
Han mener å ha teft for hva folk er nysgjerrige på.
– Jeg har jo kulturgeografi som utdannelse opprinnelig. Jeg har studert menneskers mentale kart og sett på hva som beveger seg. Jeg har jobbet på mange ulike steder og servert mange typer mennesker i mange land, sier han.
– Mye har vi tatt feil om, men mye har vi hatt rett også.
Viddetelegrafen
Han takker kundene for å stå for markedsføringa.
– I stedet for å bruke penger på reklame, har vi satset alt på høykvalitetsprodukter. Bra kjøtt, bra fisk, bra grønnsaker. Dermed har det gått på folkemunne, som er den beste reklamen.
Såpass bra har det gått at innehaverne har startet opp i Tana, og i løpet av høsten får også Kirkenes sin Trattoria.
– Finnmarkinger er veldig spesielle. De er jegere og fiskere, de jobber med rein. De har veldig klar overbevisning om hva kvalitet er, hvilken type mørningsprosses en kjøttbit har hatt, sier Deniz.
– En ekte finnmarking har mye matkunnskap. Det ligger i tradisjonen. Folk har det i blodet. Hvis jeg gjør feil, oppdager finnmarkingene det.