Cato krysser Finnmarksvidda på vinteren med elbil

Med statlig støtte skal private aktører lokkes til å bygge hurtigladestasjoner langs E6 helt opp til Kirkenes. Det jubler Cato Hansen over, som kjører elbil over hele Finnmark.

Cato Hansen kjører elbil

HELÅRSSJÅFØR: Cato Hansen bor i Alta i Finnmark, og kjører elbil hele året.

Foto: Kristin Forland / NRK

– Jeg synes det er helt fantastisk. For all den tid Norge har satset så hardt på elbiler som de gjør, er det viktig at de tar skrittet helt ut slik at det kan være en bil for alle. Da må det være ladepunkt for alle, sier Cato Hansen entusiastisk.

Han er en ihuga elbil-entusiast, og for han er det gode nyheter at ENOVA jobber for å få bygd ut flere ladestasjoner langs E6, også i Finnmark.

Hansen har hatt elbil i flere år, og drivkraften var ønsket om å kjøre miljøvennlig. Nå har det som skulle være en tilleggsbil blitt hovedbilen i familien, også på lange turer.

Cato Hansen

IKKE I TVIL: – Elbilen er framtida i Finnmark, sier Cato Hansen.

Foto: Kristin Forland / NRK

– På sommeren kan jeg kjøre de 45 milene mellom Alta og Vadsø uten å lade i det hele tatt. På vinteren fungerer ikke kulde og kjemi like godt, og da må vi ha en liten ladestopp i Karasjok for å komme oss helt fram. Men vi kjører elbil, i hele Finnmark, sier Hansen.

Familien har investert i en Tesla, en av bilene med lengst batteritid. Mangel på ladestasjoner har gjort at han har funnet private løsninger for lading av bilen på lange turer.

Savnet etter offentlige ladestasjoner er stort.

Tilbyr investeringsstøtte

I løpet av januar samler Miljø- og energiselskapet ENOVA de aktuelle selskapene for å høre hvilke strekninger som kan bygges i Nord-Norge. Det forteller kommunikasjonssjef i Enova, Eiliv Flakne.

– Vi skal ikke bygge ut stasjonene, men vi tilbyr investeringsstøtte for de selskapene som ønsker å bygge ut. Vi er avhengig av interesse hos ulike selskap for å bygge ut strekningen, sier Flakne.

Eiliv Flakne, kommunikasjonssjef i Enova

Eiliv Flakne, kommunikasjonssjef i Enova.

Foto: LASSE BERRE

– Så vi er både litt spent og nysgjerrig på hva som skjer når vi setter oss ned med aktørene og hører hvordan de tenker.

I løpet av denne måneden lyses anbudene om ladestasjoner ut.

– Det er vårt ønske og håp at selskapene som søker ser at det er kommersielt ønskelig å bygge langs hele den nasjonale transportkorridoren, fra Trondheim og opp til Finnmark, sier Flakne.

Fasiliteter rundt ladestasjonene

Sønnico, som sammen med Bellona har satt opp åtte ladestasjoner i nord, anbefaler å bygge et ladetilbud der det i dag er naturlig å stoppe med bil, for eksempel på bensinstasjoner og tettsteder. Det er Cato Hansen enig i.

Det kan fort bli kjedelig å vente i over en halv time på at elbilen skal bli klar for veien igjen.

– Jeg er ikke i tvil om at elbilen er framtida i Finnmark, sier Cato Hansen.