Hopp til innhold

Betalingsutsettelse kunne berget snuhavna

Selskapet som bygger snuhavna er villig til å utsette deler av betalingen, noe som kunne berget snuhavnprosjektet.

Snuhavn i Porsanger

Kaia ligger fremdeles til kai i Luster i Sogn og Fjordane.

Foto: Pressebilde / Northcape Turnaround Port

– Hadde vi lagt mellom 10 og 12,5 millioner kroner på bordet, ville vi fått kaia opp til Porsanger i løpet av åtte dager.

Styreleder i Northcape Turnaroundport, Per Arve Amundsen forteller at selskapet som bygger snuhavna er villig til å utsette deler av betalingen. Men det hjelper lite etter at Porsanger kommune trakk seg denne uken fra en planlagt aksjeemisjon på nettopp 10 millioner kroner.

– Den jobben som er gjort med hensyn til å finne ytterlige investorer har bygget på at vi skulle få ti millioner fra Porsanger Kommune, sier Per A. Amundsen, styreleder i snuhavnselskapet i Porsanger, Northcape Turnaroundport.

Nytt skudd for baugen

Denne uka fikk arbeidet med å bygge en snuhavn for cruisetrafikk nok et skudd for baugen. Porsanger kommune, som tidligere i vinter vedtok å gå inn med nye ti millioner kroner i snuhavselskapet, trakk seg.

– Når disse forutsetningen forsvant under siste generalforsamling må jobben gjøres på nytt igjen, sier Amundsen.

6. juni skal etter planen det første spanske cruiseskipet seile inn Porangerfjorden og legge til kai i Hamnbukt. Men kaia ligger fremdeles til kai i Luster i Sogn og Fjordane.

Amundsen er langt fra fornøyd med at Porsanger kommune stemte nei til aksjeemisjonen denne uka. Turistutvikling AS har varsla at de vil gå til erstatningssøksmål mot kommunen, som har i overkant av 50 prosent av aksjene i snuhavnselskapet.

Betalingsutsettelse

Parallelt med at snuhavnselskapet har jobba med aksjeemisjon, har Amundsen klart å forhandle fram en avtale med selskapets største kreditor, Cruise Ventures i Sogn og Fjordane, som har bygget kaia.

Nøkkelen er ifølge Amundsen en plass mellom 10 og 12,5 millioner kroner, en sum som ville reddet snuhavnselskapet fra konkurs.

– Det som da måtte mangle hadde vi fått ved å inngå en låneavtale med leverandør, og vi skulle betale det tilbake over noe tid. Ved en kapitaltilførsel på ti millioner kroner så ville kaia kommet, det er Amundsen sikker på.

Snuhavnprosjektet har en totalkostnad på 42 millioner kroner. Det er ingen ubetydelig sum for det lille selskapet som har laga kaien.

– Det er jo vår leverandør som er vår største kreditor og når vi da først får en slik avtale på plass, så er sannsynlighetene for at vi må i skifteretten adskillig mindre enn den var for tre til fire uker siden.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark