Den siste tiden har en rekke mennesker klaget over at tilbudet har blitt mye dårligere, etter at sentralen ble flyttet fra Skaidi til Mosjøen for vel to år siden.
Men distriktsvegsjef i Øst- Finnmark, Per Ivar Harila, er uenig.
– Vi mener at vi har en vel så bra varsling nå, som vi hadde da det var en egen sentral i Finnmark. Vi har telefonkontakt mellom de som er ute på veiene og de som melder fra til publikum. Og da er det ikke noe forskjell. det er til og med det samme antall siffer som publikum må ringe, sier Harila.
Får mange klager
De siste dagene har vi hørt at flere er misfornøyde med den tjenesten vegtrafikksentralen i Mosjøen leverer. Sist uke fikk ikke ambulansesjåfør Kjell Johansen informasjon om været da han skulle bringe en hjertesyk pasient til Hammerfest. Da de ringte 175, var det ingen som svarte.
Likevel tok de sjansen på å kjøre, og ble sittende fast. Det samme ble Synnøve Olsen, da hun tok drosje mellom Alta og Skaidi. Og i går kunne man lese i Altaposten at Mattis Ailo Hætta, som har jobbet både på Skaidi og i Mosjøen, si at tilbudet er langt dårligere nå enn det var før sentralen ble flyttet for to år siden. Men Harila avviser dette.
– Tjenesten er ikke blitt dårligere, men vi jobber med å øke kapasiteten når toppene kommer. Når det gjelder kapasiteten innrømmer vi at vi ikke er gode nok.