NRK Meny
Normal

– Vi bruker sosiale medier i alle våre kampanjer

Sosiale medier er en gavepakke til reiselivsaktører: de kan tilpasse egen bruk til å trekke til seg turister, og når turistene er på plass sørger de for gratis reklame ved at positive opplevelser deles på forskjellige digitale plattformer.

Collage av tre bilder fra intagram som viser personer som personer på topptur

Dette er bare tre av de flere tusen bildene som legges ut på sosiale medier av ivrige turgåere. Bildet er fra en sak i forbindelse med dokumentasjon av fjellturer, men det er nettopp slike bilder som kan friste turister til å selv ta turen til de forskjellige destinasjonene.

Foto: camillawangen1/ingridhigraff/kamillasolvang / PRIVAT/INSTAGRAM

Sosiale medier har vist seg å være lønnsomt for reiselivet på vinterstid, og det ser ut til at det samme gjelder for sommermånedene.

Spesielt er Facebook og Instagram viktige plattformer hvor reiselivsaktører kan markere seg, men kanskje viktigere er det at turister deler opplevelsene sine der selv.

– Folk deler sine opplevelser, og da fortrinnsvis positive opplevelser, på de ulike sosiale mediene. For markedsførere så dreier jobben seg mer og mer om å tilrettelegge for at man kan dele innhold på forskjellige sosiale medier, sier reiselivssjef i Nordnorsk reiseliv, Hilde Bjørkli.

Hilde Bjørkli

Reiselivssjef i Nordnorsk reiseliv, Hilde Bjørkli, sier de tilrettelegger for bruk av sosiale medier.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

– Det har kjempestor effekt

– Vi bruker sosiale medier i alle våre kampanjer, sier rådgiver Anders Sten Nessem i den Norske Turistforeningen.

Den Norske turistforening, landets største friluftsorganisasjon, har mer enn 210 000 følgere på Facebook. De legger ikke skjul på viktigheten av å bruke sosiale medier for å spre tips om utflukter over hele landet.

– Hos oss så ser vi at det har kjempestor effekt, vi har jo over 210 000 følgere på Facebook, og på Instagram er det også sterkt økende. Vi ser at våre brukere er opptatt av at vi bruker spesielt disse to, det er der våre gjester og brukere er, så der må vi også være til stede, sier han.

Turist Nordkapp

Nordkapplatået har aldri hatt et problem med at folk ikke dokumenterer besøket.

Foto: Gyda Katrine Hesla / NRK

Vanskelig lengst nord

Reiselivsaktørenes aktivitet ser ut til å bære frukter: hele reiselivet i Finnmark har opplevd et godt år, så godt at Nordnorsk Reiseliv kaller årets fire første måneder for rekordbra i antall overnattinger ved fylkets hotell, hytter og campingplasser.

Likevel er det et stykke igjen å gå.

Innovasjon Norge fant i en undersøkelse tidligere i år at både utenlandske og norske turister er mest fornøyd med ferie i Nord-Norge, men det er ikke alltid lett med markedsføring i et lite fylke med knappe 70 000 innbyggere, bekrefter Nordnorsk reiseliv.

Nylig avgåtte direktøren for reiseliv i hovedorganisasjonen Virke, Hilde Charlotte Solheim, mener fylket har et større potensial for turisme enn det får utløp for. Hun har hytte i Finnmark, og dermed ofte turist i fylket.

– Kan bli eventyrlig

Reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim i Virke.

Tidligere direktør for reiseliv i hovedorganisasjonen Virke, Hilde Charlotte Solheim, mener Finnmark har mye å gå på i forhold til turisme.

Foto: HSH

– Riktig styrt så tror jeg at reiselivsutviklingen i Finnmark kan bli ganske eventyrlig, og at den største utfordringen etter hvert er å satse riktig, satse på kvalitet, og å komme seg opp i de betalingsdyktige nisjene, sier Solheim.

Hun mener at det er mye arbeid igjen når det kommer til samarbeid og det å sette sammen produktpakker.

– Vi har ikke nok penger til å kjøpe de annonsene vi trenger for å fortelle hele verden hvor fint det er her. Det betyr at vi må jobbe med de profesjonelle turoperatørene, de aktørene som kan sette sammen reiser og som vet hva markedet krever, sier hun.