Hopp til innhold

– Vi bruker halve dagen på sosiale medier

Barn og unge fra 9 til 16 år bruker nesten like mye tid på sosiale medier som på å treffe venner.

Sosiale medievaner

Viktoria Bakkeby (t.v.) og Aurora Strifeldt sier det er viktig å være på sosiale medier for å følge med på hva som skjer.

Foto: Julie Groseth / nrk

– Jeg bruker halve dagen på sosiale medier. Det vil si fem til syv timer, sier 14 år gamle Viktoria Bakkeby.

Venninnen, Aurora Strifeldt, nikker og bekrefter det Viktoria sier.

– Ja, jeg bruker vel omtrent det samme.

Det samme gjelder for kompisene Emil Blix Sørnes (18) og Odd-Kristian Brox (16).

– Jeg bruker kanskje 20 av 24 timer på Facebook og Snapchat, sier Odd-Kristian.

Sosiale medievaner

Odd-Kristian (t.v.) og Emil sier de ikke vil vurdere å bruke mindre tid på sosiale medier.

Foto: Julie Groseth / NRK

Starter tidlig med sosiale medier

I en undersøkelse gjort av Medietilsynet, kommer det fram at nesten halvparten av alle barn mellom 9 og 16 år bruker sosiale medier daglig.

– Spesielt de yngste barna, sier Thomas Haugen-Hepsø i Medietilsynet.

Han forteller at opp mot 70 prosent av niåringene som har blitt spurt bruker Snapchat daglig.

– Grunnen til det kan kanskje skyldes at flesteparten av barn og unge i dag har tilgang på smarttelefon, sier han.

Unge jenter hetses på nett

– Vi får ofte telefoner fra bekymrede foreldre som mener barna deres bruker for mye tid på sosiale medier, sier Thomas Haugen-Hepsø.

Foto: Jan Kenneth Bråten/NRK

Facebook, Snapchat eller Instagram?

Selv om niåringer bruker mye tid på sosiale medier, sier Haugen-Hepsø at dette fortsatt er lave tall i forhold til eldre ungdommer.

Han forteller at ungdom utforsker nye tjenester når de starter på ungdomsskolen.

Undersøkelsen viser at så mange som ni av ti gutter og jenter bruker Facebook i alderen 15–16 år, mens Snapchat benyttes av 96 prosent av jentene og 82 prosent av guttene i samme alder.

Og dette stemmer godt overens med det ungdommen i Alta forteller.

– Jeg er helt klart mest på Facebook og Snapchat, sier Emil Blix Sørnes.

– Snapchat og Instagram, sier jentene.

Sosiale medievaner

Mobilbruken har variert og utviklet seg over tid. De tydeligste funnene er en kraftig økning i andelen som bruker mobilen til sosiale medier. Gjennomgående har mobilen fått et langt mer omfattende bruksområde enn tidligere (Medietilsynet, 2016)

Foto: Julie Groseth / nrk

Det handler om å bli sett og hørt

Men hva er grunnen til at så mange barn og unge i dag bruker så mange timer på sosiale medier?

– Det handler mye om å bli sett og hørt. Det handler om å være til stede der det skjer. Man skal være på og følge med, sier Haugen-Hepsø.

Også jentene fra Alta tror det er grunnen.

– Jeg er først og fremst på sosiale medier for å snakke med andre, men det er vel kanskje også for å være litt kul da, sier Viktoria.

Sosiale medievaner

Tidsbruken på sosiale medier har sterk sammenheng med både kjønn og alder. Frem til ca. 11-årsalder bruker få gutter og jenter særlig tid på sosiale medier (Medietilsynet, 2016)

Foto: Julie Groseth / NRK

Vil bruke mindre tid på sosiale medier

I undersøkelsen fra Medietilsynet kommer det fram at ungdommen ønsker å bruke mindre tid på sosiale medier enn de gjør.

– Jeg bruker vel for mye tid på sosiale medier, sier Viktoria.

– Nei, jeg skal i hvert fall ikke bruke mindre tid, kanskje mer, sier Odd-Kristian.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark