NRK Meny
Normal

– Tabbe å bygge Goliat-plattformen i Sør-Korea

Eni sliter med å få Goliat-plattformen klargjort til produksjon. Kilder NRK har vært i kontakt med sier produksjonen trolig ikke starter før neste år, og eksperter mener å bygge plattformen i Sør-Korea var en tabbe.

Goliat-plattformen er her på feltet i Barentshavet og blir klargjort til produksjon

Goliat-plattformen er her på feltet i Barentshavet og blir klargjort til produksjon.

Foto: Bristow

Egentlig skulle produksjonen på Goliat-feltet vært i gang i sommer, men totalt er forsinkelsen nærmere to år og overskridelsene på 50 prosent.

Goliat er bygd i Sør-Korea, og kilder NRK har vært i kontakt med forteller at det er fortsatt betydelig med klargjøring igjen før plattformen kommer i drift.

– Lett å være etterpåklok

Goliat til Hammerfest

Eni inviterte Hammerfests befolkning til kake på rådhuset da Eni kom til byen i april. Nå er prosjektet ytterligere utsatt.

Foto: Amund Trellevik / NRK

Trolig blir ikke Goliat satt i drift før neste år.

– Det er selvsagt lett å være etterpåklok. Det har vært mange, spesielt blant arbeidstakerne, som har stilt spørsmål ved prosjekter som er sendt til Sør-Korea. Flere prosjekter som er blitt løst i Norge har gått bedre sier Ove Tobias Gudmestad, professor ved institutt for konstruksjonsteknikk ved Universitetet i Stavanger.

– Oljeindustrien har tatt veldig store sjanser ved å plassere mange av prosjektene til Sør-Korea. Det viser seg at prisen blir mye høyere enn man hadde trodd. Eni plasserte jobben hos et verft man trodde var kompetent, til en pris man trodde var riktig, sier Gudmestad.

Goliat

– Oljeindustrien har tatt veldig store sjanser ved å plassere mange av prosjektene til Sør-Korea, sier Ove Tobias Gudmestad, professor ved institutt for konstruksjonsteknikk ved Universitetet i Stavanger.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

Mener ingen bør være overrasket

Ved analyseselskapet Rystad Energy følger prosjektleder Markus Nævestad utviklingen nøye. Også han ser en tydelig trend.

Markus Nævestad

Markus Nævestad, Rystad Energy.

Foto: Rystad Energy

– På midten av 2000-tallet begynte norske operatører å sette plattformdekkskontrakter ut av landet: Til Nederland, Dubai og Asia. Så opplevde man store problemer på de prosjektene. I perioden fra 2010 til 2013 kom det en asiabølge, og flere store prosjekter ble gitt til verft i Asia. Så da prosjektene modnet, og ble to-tre år gamle, har mange opplevd til dels kraftige overskridelser, sammenlignet med norske prosjekter, sier Nævestad, som sier ingen bør være overrasket:

– Da man så på hvor lavt anbudet fra Goliat-leverandøren endte på, var norske verft tydelige på at dette var urealistisk lavt. Det har derfor ikke vært noen stor overraskelse at Goliat-prosjektet har hatt problemer, sier Nævestad.

Mener Sør-Korea ikke var en tabbe

Kommunikasjonssjef Andreas Wulff i Eni Norge vil ikke være med på at det var feil å bygge plattformen i Sør-Korea.

Andreas Wulff

Andreas Wulff, Eni

Foto: ENI Norge

– Nå er jo dette verdens største verft, og de har stor erfaring med offshore-prosjekter. Så skal vi huske på at ulike prosjekter har ulik kompleksitet og omfang. Og Goliat representerer vel noe av det mer kompliserte, og mange deler av Goliat-prosjektet er blitt forsinket nettopp på grunn av det, sier Wulff.

Han understreker at en norsk plattformbygging uansett ville ført til involvering av utenlandske bedrifter.

– Det var ingen norske selskaper som skulle bygge hele plattformen i Norge. Av de tilbudene vi fikk lå det delvis bygging i Sør-Korea. Det var ingen som hadde tilbud der alt skulle bygges i Norge, sier Wulff.