Hopp til innhold

– Norge kan tape kampen om nordlysturistene

Widerøe varsler rutekutt på grunn av flyseteavgiften. I Finnmark frykter NHO at reiselivsnæringen vil bli hardt rammet.

Nordlysturister

Nordlysturirster fra Tokyo, her på Svalbard. På fastlandsnorge er Tromsø og Alta svært attraktive baser for nordlysturister.

Foto: Elisabeth Brun, NRK

Silje Brandvoll

Silje Brandvoll i Widerøe sier at det ikke er avgjort hvilke ruter som kan bli kuttet, men at enkelte ruter allerede har et svakt trafikkgrunnlag.

Foto: Adrian Dahl Johansen / NRK

– Vi har allerede tatt ut to fly og så har vi varslet at vi skal ta ut to til fra årsskiftet. Det er fordi vi ser en etterspørselssvikt etter innføringen av passasjeravgiften, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe Silje Brandsvoll til NRK.

Det er E24 som først omtalte at selskapet setter fly på bakken og kutter i ruter og skylder på flyseteavgiften.

Brandsvoll er klar på at de mest utsatte rutene er de trafikksvake rutene.

– Det er ruter som har et dårlig trafikkgrunnlag i utgangspunktet, og som ligger og vipper om å være marginalt lønnsomt og hvor det skal lite til før de blir ulønnsomme. Det er klart at det er disse som står i fare først og fremst, sier hun.

Frykter for nordlysturismen

Målfrid Baik

Målfrid Baik tror Finland kan vinne kampen om nordlysturisme dersom det blir for dyrt å reise til og i Nord-Norge.

Foto: Sunniva Sollied Møller / nrk

Flyseteavgiften er på 80 kroner per passasjer og er et viktig gjennomslag for Venstres krav om et grønt skatteskifte.

NHO Finnmark har jobbet for å få flyseteavgiften stanset. Nå er det for sent, og regiondirektør Målfrid Baik frykter at nordnorgesruter vil bli kuttet.

– Det kritiske er at vi ikke har andre transportmuligheter i nord, slik at avgiften både kan gå utover reiselivnæringen og vanlige jobbrelaterte reiser og – ikke minst – for folk flest, sier Baik til NRK.

Det har vært en stor økning i nordlysturister til Norge med årene. Baik reagerer på at avgiften ikke er konsekvensutredet. Hun frykter at Nord-Norge kan tape kampen om nordlysturisme om vinteren til fordel for Finland, dersom det blir for dyrt å reise til og i Nord-Norge.

– Norge er dyrt å besøke i utgangspunktet. Vi i nord har jobbet iherdig og gjør det bra nå på reiselivsstatistikken. Det er vi som topper veksten innenfor reiseliv. Men enda dyrere flybilletter kan gjøre det utfordrende å få turistene til Nord-Norge.

Ingen beslutning ennå

Widerøe sier at det imidlertid er for tidlig å si hvilke ruter som vil bli rammet.

– Akkurat nå må vi vente og se hvordan de ulike ruteområdene utvikler seg og så kommer vi til å vente i det lengste med å ta denne beslutningen. Det vil bli høst før vi tar beslutninger, sier Silje Brandsvoll.

På spørsmål om ikke luftfarten skal være miljømessig lønnsom svarer Målfrid Baik i NHO Finnmark slik:

– Jo, det er viktig. Men så er det jo slik at denne miljøavgiften, som det først het, viste seg å ha en minimal miljøeffekt. I tillegg er det flere andre skattelegginger opp mot miljø. Det er noe med både effekten og bæreevnen til luftfarten som man må se i sammenheng.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark