– Hva er fartgrensa her?
–60!
– Hva må du ellers passe på?
– Speil, og vikeplikten til høyre.
En runde på Aaronnesveien i Alta byr på mange utfordringer i form av skilting, gangoverfelt og - ikke minst - vikeplikten.
Kjøreelev Marita Nilsen valgte midtveis i kjøreopplæringen å bytte trafikkskole, og tar nå timer hos Stein Arild Simonsen i Centrum trafikkskole. Dét byttet gikk raskt, for lange køer på kjøretimer i Alta er forbeholdt fortiden.
– Det er ikke sånn som det var for ti år siden. Går man enda lenger tilbake, var det to års ventetid på å få kjøretimer. Nå kan elever få timer på en uke, og hvis vi prioriterer litt kan vi hjelpe folk ganske raskt, sier Simonsen.
Han er både kjørelærer og daglig leder, med 30 års erfaring.
4400 lærere
Autoriserte trafikkskolers landsforbund opplyser til NRK at det har vært en stor økning i antall trafikklærere i Norge, noe som kan bety lavere etterspørsel hos trafikkskolene.
Til NRK opplyser Statens Vegvesen at over 4400 personer i dag er registrert og har tillatelse for å drive kjæreopplæring i Norge. 74 av dem i Finnmark.
Dette inkluderer - blant annet - opplæring av førere til utrykningskjøretøy, til utdanning og etterutdanning av trafikklærere som driver opplæring i de forskjellige førerkortklassene. Noen av disse kan være godkjente for å drive opplæring, men er likevel ikke aktive.
Færre elever
Simonsen avviser likevel at det er er noen dramatisk i nedgangen på etterspørsel fra elever, men sier at han merker at flere aktører er kommet på banen,
– Det er nedgang, så det er ikke like mange elever som før. Men i dag er «alt» nedgang i samfunnet, og man må forberede seg på nedgangstider. Det gjør vi i min bedrift, sier Simonsen.
Spesielt de siste 10 årene har det hopet seg opp med trafikkskoler, mange av dem rene enkeltmannsforetak.
– Før var vi fire skoler i Alta. Nå er det delt opp, og hver lærer har hver sin skole rundt omkring, sier Simonsen.